Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-12-09

CLOETTA: HAR SÄNKT SPERLARI-PRISER CA 10% - IC

STOCKHOLM (Direkt) Cloetta har sänkt priset på sin för det fjärde kvartalets
resultat viktiga italienska julnougat Sperlari med cirka 10 procent mot
handeln jämfört med för ett år sedan, och hoppas därmed att åtminstone en del
av förra julens tappade volymer ska återtas.

Det säger ir-chefen Jacob Broberg till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen, när
pallvis med Sperlarichoklad har skickats ut till italienska butiker och
försäljningen precis är på väg att dra i gång av den för Cloettas fjärde
kvartal viktiga produkten.

"Framför allt hasselnötspriserna har sjunkit rätt så rejält i år, vilket har
lett till att vi har sänkt priserna med cirka 10 procent på
säsongsprodukterna i Italien i hopp om att återta en del av de volymer vi
förlorade i fjol", säger han, och påminner om att Cloetta brukar sätta priser
utifrån vad råvarorna kostar, till skillnad från en del konkurrenter med en
mer konstant prisstrategi.

Förra årets fjärde kvartal kom in klart lägre än förväntningarna, vilket i hög
utsträckning berodde just på Cloettas Sperlari-priser: bolaget hade höjt
dessa på grund av höjda hasselnötspriser, i sin tur en följd av små skördar i
Turkiet, och tappade därför volymer till de konkurrenter vars prisstrategi
inte var att prissätta i enlighet med råvaruprisernas fluktuationer.

Omsättningen i det fjärde kvartalet, där Italien står för en större andel av
försäljningen än årssnittets cirka 13 procent, kom in 4 procent lägre än
SME-förväntningarna. Detta efter en organisk försäljningstillväxt som var
minus 2,3 i stället för väntade plus 3,2 procent, och aktien tappade som mest
drygt 8 procent på rapportdagen (men stängde på minus 4 procent).

Nötpriserna uppgavs dock i februari vara på rätt väg, och rörelsen har
fortsatt:

"Vi såg redan i mitten av 2016 att hasselnötspriserna var på rätt väg, och då
har vi kunnat sänka våra priser i Italien, i hopp om att återta en del av de
volymer vi förlorade i fjol", säger Jacob Broberg på fredagen.

Han fortsätter om nuläget:

"All försäljning sker de facto från och med ungefär idag och under kommande
två veckor. Så vi vet inte hur säsongen kommer att ha gått förrän vid jul."

Enligt vad han dessutom påpekar bidrar den nuvarande makroturbulensen i
Italien - bankkris och folkomröstning med efterföljande regeringskris - inte
till stabiliteten i landet, och trots att Sperlari har funnits sedan 1836 och
därmed är djupt rotad i det italienska kynnet finns därför ett
osäkerhetsmoment:

"I det makroekonomiska läge som råder i Italien är konsumenterna betydligt mer
priskänsliga än tidigare. Det syntes redan när vi i fjol höjde priserna och
kunderna gick till våra konkurrenter. Och även om vi har sänkt våra priser nu
återstår att se vad våra konkurrenter har gjort."

I konsumentled kostar en ask Sperlarinougat cirka 60 kronor för 150 gram, och
befinner sig därmed i det övre prissegmentet, om än inte lyx - "möjligtvis
premiumprodukter", säger Jacob Broberg.

En nötmäklare bekräftar till Nyhetsbyrån Direkt att hasselnötspriserna har
fallit i samma storleksordning som Cloettas prissänkning under året, mycket
på grund av den turkiska lirans mer än 15-procentiga försvagning mot dollarn
under ett år när en turkisk statskupp har följts av Donald Trumps
presidentvinst. Även gentemot euron, den valuta Cloetta köper in sina nötter
och mandlar i, har den turkiska liran fallit.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.