Du är här

2018-07-13

CLOETTA: MARKNADEN FÖR FÖRPACKAD KONFEKTYR MINSKADE 2 KV - VD

STOCKHOLM (Direkt) Marknaden för förpackad konfektyr minskade på alla Cloettas
huvudmarknader under det andra kvartalet. Marknaden var särskilt svag i maj.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

"För lösviktsgodis finns ingen fullständig marknadsstatistik tillgänglig, men
enligt våra egna uppskattningar minskade lösviktsgodismarknaden substantiellt
under kvartalet, delvis drivet av ett starkt jämförelsetal då påsken inföll i
det andra kvartalet 2017", skriver vd Henri de Sauvage-Nolting i rapporten.

Omkring tre fjärdedelar av Cloettas försäljning kommer från förpackade
produkter medan en fjärdedel kommer från lösvikt.

Cloetta-koncernens totala försäljning ökade med 4,1 procent under kvartalet.
Det förvärvade Candyking stod för 5,4 procent, organisk tillväxt för -4,9
procent och valutakursförändringar för 3,6 procent.

Cloettas försäljning av förpackade varumärken ökade med 0,6 procent i
kvartalet. Lösviktsförsäljningen minskade däremot med 19,4 procent, varav
Candyking stod för cirka en tredjedel av minskningen. Isolerat minskade
Candyking med 12,1 procent.

Den minskade lösviktsförsäljningen beror på det tidigare annonserade förlorade
kontraktet i Sverige, svag utveckling i Norge på grund av höjd sockerskatt
och avsaknad av kampanjer samt ett starkt jämförelsetal då påsken inföll i
det andra kvartalet 2017, konstaterar Cloetta-chefen.

Integrationen av Candyking utvecklas enligt plan.

"Under kvartalet integrerades de tidigare nordiska Candyking-enheterna i
Cloettas affärssystem. Även om de olika Cloetta- och Candykingenheterna är
integrerade och har börjat arbeta som ett team, är det fortfarande många
projekt, inklusive implementeringen av affärssystem i Storbritannien, som
behöver genomföras innan integrationen är helt slutförd. Insourcingen går bra
och kommer gradvis att öka under andra halvåret och under 2019-2020", uppger
Henri de Sauvage-Nolting.

För 2018 fortsätter Cloetta-chefens fokus att vara att öka tillväxten och
minska kostnaderna.

"Ur ett tillväxtperspektiv är det tillfredsställande att se att förpackade
varumärken växte även detta kvartal. Det innebär att förpackade varumärken
hade en tillväxt på 1,5 procent under det första halvåret. Den minskade
försäljningen inom lösvikt är så klart en besvikelse även om de tidigare
annonserade förlorade kontraktet i Sverige samt den höjda sockerskatten och
avsaknaden av kampanjer i Norge står för en stor del av minskningen",
tillägger han.

Cloetta kommer under det andra halvåret 2018 att öka
marknadsföringskostnaderna jämfört med föregående år.

"Vi har fortfarande mycket kvar att göra för att förbättra och driva vår
verksamhet inom lösviktsgodis, men jag är övertygad om att vi nu har grunden
på plats. Det första halvåret 2018 har utvecklats bra vad gäller förbättring
av rörelseresultat och tillväxt inom förpackade varumärken. Det är därmed ett
steg på vår resa att växa hela koncernen organiskt och uppnå vårt
14-procentiga EBIT-marginalmål", uppger Cloetta-chefen avslutningsvis.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.