Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-10-27

Cloetta: Ökad försäljning i Sverige, Finland, Italien och Norge

(SIX) Konfektyrbolaget Cloettas förbättrade rörelseresultatet,
justerat för poster av engångskaraktär, i det tredje kvartalet beror
på ökad effektivitetet i produktionskedjan samt god kostnadskontroll.

Det skriver Cloettas tillförordnade vd Danko Maras i rapporten.

"Den successiva förbättringen som Cloetta uppvisat de senaste
kvartalen fortsätter därmed. Resultatet före skatt har påverkats av
planerade finansiella engångskostnader till följd av refinansieringen
och återlösandet av obligationen. Detta kommer redan under kommande
kvartal att bidra till lägre räntekostnader för Cloetta", påpekar
Maras.

Cloettas försäljning ökade i Sverige, Finland, Italien, Norge och
på exportmarknaderna. I Nederländerna, England, Tyskland och
Danmark samt inom kontraktstillverkningen minskade försäljningen.

Den positiva försäljningsutvecklingen i Sverige och Finland drevs
främst av lösviktsgodis. I Italien ökade försäljningen för första
gången sedan 2013 beroende på en stabiliserad marknadsutveckling, men
marknaden är dock alltjämt relativt svag, skriver Cloetta.

I Norge ökade försäljningen främst inom sockerkonfektyr. Den
rapporterade minskade försäljningen i England beror delvis på ett
kraftigt försvagat brittiskt pund och i Nederländerna beror det
huvudsakligen på minskad försäljning av specialprodukter till
lågprishandeln.

Maras kommenterar även bolagets prissättning. "Priset på socker har
ökat det senaste året och i linje med vår prisstrategi måste vi därför
höja priserna gentemot kunderna. Priset på hasselnötter har minskat
vilket har lett till att Cloetta har gjort vissa prisjusteringar på
säsongsprodukterna i Italien. Kakaopriserna har ökat något under året
och priserna är alltjämt höga", skriver han.

SIX News
red@six.se

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.