Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-07-12

CLOETTA: PÅ RÄTT VÄG KUNNA NÅ MÅL PÅ MEDELLÅNG SIKT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Snacks- och konfektyrbolaget Cloettas vd Henri de
Sauvage-Nolting anser att bolagets nya strategi och bolagets sätt att arbeta
börjar leverera resultat.

"Tillväxten har kommit tillbaka och kostnaderna minskar. Det gör mig övertygad
om att vi är på rätt väg för att vi på medellång sikt ska kunna nå våra
finansiella mål", skriver han i delårsrapporten för det andra kvartalet 2019.

Marknaden för förpackad konfektyr ökade enligt bolaget på alla marknader under
kvartalet.

"Ingen fullständig marknadsstatistik är tillgänglig för lösviktsgodis, men
enligt våra egna uppskattningar ökade marknaderna för lösviktsgodis på alla
marknader under kvartalet, i Sverige framförallt på grund av påsken", skriver
Cloetta-chefen.

Bolagets försäljning av förpackade varumärken steg med 1,4 procent.
Försäljningen ökade eller var oförändrad i Sverige, Danmark, Norge, Finland,
Nederländerna, Tyskland och Internationella marknader. Försäljningen minskade
däremot i Storbritannien.

"Tillväxten drivs av färre men större innovationer och var särskilt stark i
Sverige. Cloetta tog marknadsandelar inom 8 av 16 kategorier på våra
huvudmarknader", framhåller Henri de Sauvage-Nolting.

Beträffande lösviktsgodis ökade Cloettas försäljning med 18,1 procent.
Försäljningen ökade eller var oförändrad i Sverige, Danmark, Norge, Finland
och Storbritannien.

"Försäljningen var särskilt stark i Sverige och Norge, på grund av
påskförsäljningen", konstaterar Cloetta-chefen.

Under första halvåret 2019 ökade lösviktsförsäljningen med mer beskedliga 1,6
procent.

Cloetta har som bekant tagit itu med den förlustbringande lösviktsaffären i
Sverige med ambitionen att ha vänt detta till i slutet av nästa år.

"Lösviktskontrakt med negativ eller låg marginal, motsvarade cirka hälften av
volymerna i Sverige, har under kvartalet omförhandlats. Prisökningar har
accepterats på de flesta av dessa kontrakt med effekt från och med det andra
halvåret 2019. Omförhandlingarna av de övriga kontrakten, motsvarande hälften
av volymerna, inklusive några av de största kontrakten, förväntas att
avslutas mot slutet av året", skriver Cloetta-chefen.

"Dessutom, vilket är lika viktigt, har aktiviteter för minskade kostnader för
lager och distribution, höjd effektivitet för plock i butik samt
harmonisering av sortiment påbörjats men är ännu ej helt implementerade",
tillägger han.

Att Cloettas justerade rörelseresultat förbättrades i kvartalet beror enligt
Henri de Sauvage-Nolting främst på tillväxten av förpackade varumärken och
kostnadseffektivitet.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.