Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-26

CLOETTA: PRISÖKNING LÖSVIKTSGODIS SVERIGE SKA GE EFFEKT 2H

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta har inlett
flera aktiviteter för att förbättra lönsamheten för den förlustbringande
verksamheten för lösviktsgodis i Sverige. Nyligen har Cloetta annonserat
prisökningar vars effekter bolaget förväntar sig under det andra halvåret i
år.

Det uppger Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting i delårsrapporten.

"För att förbättra effektiviteten och minska svinnet har vi under kvartalet
lanserat förbättringsaktiviteter i två av våra största fabriker. För att
ytterligare driva ner kostnaderna har vi lanserat vårt Value Improvement
Program Plus", skriver Henri de Sauvage-Nolting vidare.

"Vi har nu alla byggstenar på plats för att driva både tillväxt och lönsamhet
och det kommer på medellång sikt driva Cloettas rörelsemarginal till 14
procent", är budskapet från Cloetta-chefen.

Som presenterades på bolagets kapitalmarknadsdag i mars fortsätter hans
huvudsakliga fokus att vara tillväxt inom förpackade varumärken, lönsamhet
för lösviktsgodis och kostnadseffektivitet.

"Det är mycket glädjande att vi nu organiskt har kunnat växa förpackade
varumärken, som har en marginal på över 14 procent, fem kvartal i rad. Den
ökade efterfrågan inom förpackade varumärken och insourcing av
Candykingvolymer gör det nödvändigt att investera för att kunna växa. Genom
att investera 100 miljoner kronor i torkningskapacitet i två fabriker skapar
vi ytterligare cirka 10 procents kapacitet för mogulgjutning inom
fabriksnätverket år 2020", uppger Cloetta-chefen.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.