Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-25

CloudRepublic: CloudRepublic lanserar nytt bolag: Unik modell hjälper företag rekrytera digital kompetens - Gasell-VD driv...

Företag flyttar digital marknadsföring inhouse, men har stora
utmaningar att rekrytera digitala talanger. Nu lanseras CloudRepublic
Anegy Digital Talents, Sveriges första renodlade rekryterings- och
bemanningsbolag nischad mot digital marknadsföring och med en helt
unik modell för att säkerställa kompetens.

Behovet av rekryterings- och bemanningsbolag nischade inom digital
marknadsföring speglar väl den upplevelse Simon Milton, tidigare VD
för konsultbyrån CloudRepublic Anegy Online Marketing, hade under de
sex år han ledde sin byrå fram till DI Gasell 2018.

- Anegy var pionjärer inom konsulting för digital marknadsföring i Sverige. Hundratals av våra fantastiska konsulter har genom åren uträttat digitala underverk för några av världens största bolag. Nu har branschen mognat och vi ser att många företag väljer att försöka bygga upp egna digitala team och flytta hem sin digitala marknadsföring.

Data kring inhousetrenden inom digital marknadsföring ger stöd till
denna iakttagelse. En rapport från Bannerflow och Digiday visar att
91 procent av beslutsfattare flyttat hela eller delar av sin digitala
marknadsföring inhouse de senaste åren. Något som Simon Milton menar
inte alltid är helt okomplicerat.

- Här har jag sett en stor frustration hos många företagsledare. Rekrytering är alltid svårt, men inom digital marknadsföring är konkurrensen om digitala talanger mördande. Eftersom detta yrkesområde fortfarande är relativt nytt, är det en stor utmaning för både externa rekryterare och interna HR-resurser att dels identifiera exakt vilken kompetens som behövs, dels bedöma om den sökande verkligen har den.

Just denna utmaning lyfts även fram i en färsk studie från Boston
Consulting Group. Svårigheten att hitta och behålla digitala talanger
gör det svårt för företagen att lyckas inom området, fastslår man i
studien.

CloudRepublic Anegy Digital Talents planerar att ta sig an detta
problem, och har siktet inställt på att bli Sveriges första renodlade
specialister på rekrytering och bemanning inom digital
marknadsföring. Bolaget har tagit fram en unik och svårkopierad
modell, där moderbolagets digitala specialister agerar mentorer och
ger kompetensstöd till talangerna på sina nya arbetsplatser.
Talangerna får dessutom genomgå en digital intensivutbildning ledd av
en av Sveriges främsta digitala experter.

Förutom vad Simon Milton menar är en svårslagen struktur för att
säkerställa kompetensen, så planerar CloudRepublic Anegy Digital
Talents att penetrera branschen med en datadriven modell för att så
långt som möjligt garantera en personlighetsmatchning mellan de
framtagna kandidaterna och teamet de ska jobba med. Detta är
speciellt viktigt vid långsiktiga rekryteringar, där den anställde
inte bara ska leverera resultat, utan trivas och förhoppningsvis
lämna bidrag till organisationen under flera år framåt.

Att starta upp ett rekryterings- och bemanningsbolag var initialt inte
den självklara vägen att gå. Koncernledningen sökte till en början
efter en uppköpskandidat som skulle kunna leverera kostnadseffektiva
lösningar för att matcha branschens behov av att förstärka sina
digitala team.

- När vi inte hittade en sådan kandidat var det glädjande med ett internt entreprenöriellt initiativ i exakt den riktningen Vi upplever inte bara att detta bolag kan ta en dominerande position på marknaden, utan dessutom rent strategiskt kommer att addera ytterligare ett centralt led i värdekedjan för koncernens gemensamma erbjudande gentemot kund, säger Lars Bergkvist, styrelseordförande i CloudRepublic och med mångårig erfarenhet från klientsidan.

Anegy Digital Talents bildas som ett dotterbolag till Anegy, som i sin
tur grundades i början av 2000-talet och då var pionjärer inom den
nya tidens digitala marknadsföring präglad av ett framträdande
ROI-tänk med digital analys och datadriven optimering. Uppstarten av
dotterbolaget finansieras genom ett gemensamt initiativ, där
grundaren Simon Milton går in med kapital. Redan innan bolaget är
bildat har man ordrar från en handfull storbolag och förfrågningar
från ännu fler. Målet är att etablera sig som det självklara valet
för kompetensförsörjning för alla företag som vill flytta hem sin
digitala marknadsföring.

För mer information, kontakta: Simon Milton, VD och grundare,
CloudRepublic Anegy Digital Talents AB Telefon: 0704 37 07 34,
E-post: simon.milton@anegyresourcing.se

eller Ari Liukko, VD CloudRepublic, Telefon +46 733 15 15 15, E-post:
ari@cloudrepublic.com

Om CloudRepublic AB (publ): Bolaget ingår även i
CloudRepublic-koncernen som är noterat på NGM. CloudRepublic hjälper
företag att realisera sin digitala potential genom datadriven analys
och innovativa tjänster för digital marknadsföring och försäljning.
CloudRepublics DigitaliseringsIndex sammanfattar ett bolags digitala
konkurrenskraft och anger ett mått på Bolagets digitala mognad.
Bolagets transformationsverktygslåda genomlyser och optimerar ett
bolags digitala marknadsföring och försäljning.

CloudRepublic AB (publ) är noterade på NGM Nordic MTF. För mer
information se www.cloudrepublic.com

CloudRepublic AB
Artillerigatan 42 114 45
Stockholm
Tel: 08-6111190 (http://tel:08-6111190)
www.cloudrepublic.com

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/cloudrepublic/r/cloudrepublic-lanserar-nytt-b...
https://mb.cision.com/Main/14767/2796758/1031842.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.