Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-15

Collector AB: B2B-marknaden tror på e-handel - men ingen vill ta täten

- Collector Banks årliga kartläggning av e-handel B2B

E-handel mellan företag är på gång, men utvecklingen går långsamt.
Trots att antalet partihandelsföretag som säljer över nätet ökar, är
det fortfarande bara ett av fyra som erbjuder tjänsten. Det visar
Collector Banks årliga rapport Convert 2019, som släpps idag och där
man följer e-handelns ut- veckling inom företagsmarknaden.

- Om inte svenska B2B-företag börjar satsa på en effektiv e-handel är
risken stor att kunderna väljer en internationell aktör, eller
handlar ännu mer från konsumentmarknaden, säger Jonas Ogvall,
ansvarig för rapporten på Collector Bank.

För andra året i rad ger Collector Bank ut e-handelsrapporten Convert,
där man tittar på hur långt svenska företag har kommit med att
förflytta sin försäljning och sina inköp till nätet. Rapporten, som
har genomförts med hjälp av Kantar Sifo*, bygger på telefonintervjuer
med 100 partihandelsföretag och 300 företag som köper varor eller
tjänster via e-handel idag.

Undersökningen är den mest omfattande i sitt slag och visar att viljan
att handla över nätet är stor. En femtedel av företagen uppger att de
gör merparten av sina inköp via e-handel idag. En tredjedel tror att
deras inköp kommer att öka det närmaste året. 30 procent av företagen
som handlar online gör det på e-handelssajter som i första hand
riktar sig till konsument.

4 av 10 tror inte på ny försäljningskanal

Men trots det stora intresset för att handla över nätet är det
fortfarande en outvecklad tjänst hos många säljande företag. Bara
vart fjärde partihandelsföretag säljer sina varor via e-handel idag
och i stort sett samtliga har även fysiska butiker.

- Bland dessa multikanalföretag är det en förvånansvärt liten andel av
försäljningen som sker via e-handel, knappt en sjättedel. Det här är
dock något som företagen tror kommer att öka - i snitt med 24 procent
de kommande tre åren. Men det behöver gå ännu snabbare och någon
måste våga ta täten, menar Jonas Ogvall.

Enligt rapporten uppger fyra av tio partihandelsföretag att de
troligtvis inte kommer att utveckla e-handel som en ny
försäljningskanal, något som förvånar Jonas Ogvall.

- För den som förstår kraften i att sälja sina varor och tjänster över
nätet, finns det stora möjligheter att öka sin omsättning.
Företagsmarknaden är van att handla internationellt och för de som
satsar, finns helt nya marknader att erövra. På samma sätt finns det
en risk för de företag som väljer bort e-handeln, att köparna
istället väljer en internationell aktör eller gör sina inköp på
konsumentsajter.

Ett företag som lyckats väl med sin satsning på e-handel för B2B och
som växer i raketfart är utmanaren Outofhome.se. Verksamheten
startade som en beställningssida för företag, som i brist på bättre
tjänster handlade i konsumentanpassade webbshoppar. Nu utmanar
outofhome.se hela foodservice-branschen med en modern
e-handelslösning för café, hotell, restaurang och andra
storköksverksamheter.

- Målet är att vi ska kunna erbjuda allt till slutkunden. Vi ser att
ju bredare sortiment vi har, desto fler produkter köper kunden. Varje
vecka läggs fler leverantörer till och vi har 50 stycken som står i
kö och väntar på att få börja sälja. Det händer alltså väldigt mycket
och företaget ser annorlunda ut månad för månad, säger Jacob
Hillestad, VD och medgrundare till outofhome.se.

Större företag handlar mer över nätet
Collectors rapport visar att e-handelsmognaden skiljer sig åt mellan
branscher och hur stort företaget är. Företag inom bygg,
installation, verkstad och industri handlar fortfarande främst från
butik, medan hotell, IT och fastighetsbolag är flitiga handlare på
nätet. Större företag, med en årsomsättning på över 500 MSEK och fler
än 200 anställda, gör också en större andel av sina inköp över nätet
än mindre företag. Framför allt är det förbrukningsmaterial, resor
och hårdvara man handlar över nätet, men även IT-tjänster och
utbildningar.

Som betalningssätt är det fortfarande faktura som gäller bland
företagen. 91 procent använder det att jämföra med 38 procent som
oftast använder kortbetalning. Betalningen är det som många ser som
lite krångligt vid näthandel.

- När det kommer till betalningar gäller det att efterlikna B2C-flödet
så mycket som möjligt, men anpassa det till företagsmarknadens behov.
Där handlar man till exempel ofta med stora belopp som kräver
signering. Eller så har inte alla på företaget tillgång till ett
företagskort. Det är problematik vi måste ta hänsyn till när vi
utvecklar framtidens betallösningar för e-handel B2B, säger Jonas
Ogvall.

Att ändra företagens inställning till e-handel tar tid, även om det
finns bra exempel. För att snabba på processen måste något företag
våga gå i bräschen för förändringen, menar Jonas Ogvall:

- Amazon har inte väntat på att konsumenterna ska ändra sitt beteende,
de har tvingat de som vill handla till ett nytt agerande. Lite så
måste även B2B-företagen tänka. Framför allt den yngre generationen
vill inte vara låst till vissa tider eller platser för att kunna göra
sina inköp. För att inte tappa fart, måste företagen titta både 5 och
10 år framåt, säger Jonas Ogvall.

För att ta del av hela rapporten:
https://www.collector.se/convert/2019/tack

Vill ni publicera en länk som går till rapporten, så använd istället
denna url: www.collector.se/convert

Statistik ur rapporten

Statistik kring inköp:

· 7 av 10 företag köper in varor och tjänster via e-handel idag.
· Framför allt köper man förbrukningsvaror, resor och hårdvara via
e-handel.

· De flesta använder datorn för att göra sina inköp. 1 av 7 använder
även mobilen. Bland de mindre företagen genomför en fjärdedel av
företagen sin e-handel via mobilen.

· 2/3 tror att de kommer att fortsätta handla online i lika stor
utsträckning det närmaste året. 1/3 tror att inköpen kommer att öka.

· Drygt hälften av företagen ser hinder för att öka inköpen via
e-handel. Framför allt på grund av att det upplevs som opersonligt
eller att man vill känna på varorna. Även tekniken kan ibland
upplevas som krånglig.

· 30 procent av företagen som e-handlar gör det på sajter riktade
mot konsument. Framför allt är det små företag med färre än 10
anställda som använder konsumentsajter för sina inköp.

· Viktigaste kraven på leveransen är att det ska gå snabbt och att
man får en exakt tid för leverans. Därefter följer priset.

· Företagen betalar till stor del sina e-handelsköp via faktura. En
dryg tredjedel använder kortbetalning.

Statistik kring försäljning:

· Var fjärde partihandelsföretag erbjuder e-handel idag. Främst
företag inom hem, hushåll, kläder och kontor.

· Hos företag som erbjuder både e-handel och fysisk butik sker
knappt 1/5 av försäljningen via e-handel.

· Drygt en fjärdedel av de partihandlare som erbjuder e-handel, tror
att deras e-handelsomsättning kommer att öka med 30 procent eller mer
de kommande 3 åren.

· Bland partihandelsföretagen som inte säljer produkter via e-handel
idag, tror en av fyra att de kommer att göra det inom två år.

· I stort sett samtliga partihandlare som har e-handel, säljer till
företag i Sverige. Bara ca en tredjedel säljer till övriga nordiska
länder. En fjärdedel säljer även till övriga Europa och en tiondel
utanför Europa.

· 8 av 10 e-handelsföretag erbjuder betalning via faktura. 3 av 10
erbjuder kortbetalning.

*Om rapporten

Undersökningen genomfördes under augusti månad 2018 av Kantar Sifo, på
uppdrag av Collector Bank. Totalt har 100 partihandelsföretag med en
årsomsättning på minst 5 MSEK, samt 300 köpande företag i olika
storleksklasser och från samtliga branscher intervjuats per telefon.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonas Ogvall, Brand Manager Payments, Collector Bank
Telefon: +46 709 76 44 26
E-post: jonas.ogvall@collectorbank.se

Collector är en ledande digital nischbank som utvecklar finansiella
lösningar för privat- och företagskunder. För privatmarknaden
erbjuder vi lån och sparande, faktura- och delbetalning,
kreditkortstjänster och finansiella appar, medan segmentet företag
innefattar betallösningar för e-handel och butik, factoring och
företagskrediter, fastighetskrediter samt uppdragsinkasso. Koncernen
består av moderbolaget Collector AB (publ), helägda dotterbolaget
Collector Bank AB där den huvudsakliga verksamheten bedrivs,
Colligent Inkasso AB och Colligent Inkasso AS med uppdragsverksamhet
och inkasso, samt Collector Ventures med investeringar i fintech.
Bolaget har kontor i Göteborg (huvudkontor), Stockholm, Helsingfors
och Oslo. Collector är noterat på Nasdaq Stockholm.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/collector-ab/r/b2b-marknaden-tror-pa-e-handel-...
https://mb.cision.com/Main/11837/2716854/976568.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.