Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-03

com hem: Höga krav på bredbandsleverantörerna - men låg kännedom om vad man själv kan påverka

PTS släppte nyligen sin årliga Bredbandskartläggning, som visar att 57
procent av alla hushåll och företag i Sverige hade tillgång till
bredband om minst 100 Mbit/s (oktober 2013). Samtidigt visar en färsk
undersökning, genomförd av TNS Sifo på uppdrag av Com Hem, att en
tredjedel av svenskarna inte vet vilken hastighet de betalar för.
Svenskar har även låg kännedom om vad man själv kan göra för att
påverka sin bredbandshastighet och det är bara en bråkdel som
kontrollerar hastigheten med jämna mellanrum.

Undersökningen som Com Hem genomfört med hjälp av TNS Sifo behandlar
svenskarnas attityder till och användande av bredband. 1 074 svenskar
i åldrarna 15-79 år har svarat på frågorna. Det är tydligt att
svenskarna har höga förväntningar på sin bredbandsleverantör.
Pålitlighet och bra kundservice och support är viktigt när det kommer
till vilka krav svenskarna har på sin bredbandsleverantör. 75 procent
av svenskarna förväntar sig att bredbandsleverantören ska vara
pålitlig, 10 procent vill att den ska ha bra kundservice och support
och 8 procent vill att den ska vara billig.

Vidare visar undersökningen att det absolut viktigaste när det kommer
till leverans av bredband är att uppkopplingen är snabb och stabil
(62 procent) samt att man får den hastighet man betalar för (24
procent). Svenskarna verkar dock relativt nöjda med den hastighet de
får - hela 59 procent är nöjda med sin hastighet, 27 procent är
missnöjda och 14 procent svarar att de inte vet.

- Konsumenterna ställer idag höga krav på oss som leverantörer och
utmanar oss att bli bättre. Vi märker också att det finns en större
förväntan på vår leverans än tidigare och vi fortsätter därför att
investera i utbyggnaden av våra nät för att ständigt kunna utöka vår
kapacitet och möta kundernas behov, säger Marie Johansson, Chef
Produktavdelningen Bredband & Telefoni på Com Hem.

Höga krav på leverans men man känner inte till vad man själv kan
påverka

Lika tydligt som att svenskarna ställer höga krav på
bredbandsleverantören är att man inte vet om och i vilken grad man
själv kan påverka sin bredbandshastighet. 68 procent av svenskarna
känner inte till vad de kan göra för att påverka hastigheten och bara
19 procent kontrollerar sin hastighet regelbundet (en gång per månad
eller mer). Endast 68 procent känner till vilken hastighet de betalar
för och männen säger sig veta detta i större utsträckning än
kvinnorna.

- Bredbandsupplevelsen i hemmet påverkas av många saker. Om man är
många i familjen och använder många enheter samtidigt belastas
exempelvis bredbandet extra mycket. Surfar man trådlöst så påverkar
även det den hastighet man får ut. Det är tydligt att vi som
bredbandsleverantör har en uppgift att hjälpa konsumenterna och
förklara hur man får ut maximalt av sitt bredband. Det är också
viktigt att kunna erbjuda bredband som passar alla olika behov, säger
Marie Johansson.

5 tips på hur du kan förbättra din bredbandsupplevelse:

1. Använd bra kablar. Använd bra nätverkskablar - helst de som
levereras från din bredbandsleverantör. Du kommer upp i högre
hastigheter om du kör uppkoppling till en dator eller annan enhet som
kopplas med kabel till modem/router, snarare än trådlösa
uppkopplingar.

2. Placera modem/router rätt. Om du surfar trådlöst, placera ditt
modem eller din router väl synligt, fritt och i midjehöjd. Undvik
placering nära en basstation för exempelvis en tv eller telefon,
eftersom dessa kan störa signalen.

3. Uppdatera mjukvaran. Håll dina program, såsom operativsystem och
webbläsare i din dator, mobiltelefon eller surfplatta, uppdaterade.
Säkerställ även att din dator är fri från virus, spyware, trojaner
och adware genom att använda ett antivirusprogram.

4. Uppdatera hårdvaran. Ny hårdvara klarar ofta högre hastigheter. Se
därför till att din dators hårdvara, surfplatta eller mobiltelefon är
uppdaterad. Tänk speciellt på att nätverkskort och funktioner för
trådlöst surfande är uppdaterade.

5. Testa dig fram. Mät hastigheten regelbundet, via exempelvis
bredbandskollen.se. Upplever du låga hastigheter, prova en annan
webbläsare eller en annan dator för att se om problemet försvinner.
Prova också att stänga av alla program på din dator, surfplatta eller
mobiltelefon när du ska mäta din bredbandshastighet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Com Hems presstjänst, tel: 08 - 553 634 40, e-post: press@comhem.com

Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och
telefoni. Cirka 40 procent, närmare 1,82 miljoner, av Sveriges
hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till
marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda,
högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast
telefoni till privatpersoner och företag. Sedan oktober 2013
levererar Com Hem tv-tjänsten TiVo som enda aktör på svenska
marknaden inklusive appen TiVoToGo™ som gör att Com Hems kunder kan
titta på tv var de vill genom sin läsplatta och telefon. Com Hem
grundades 1983, har cirka 950 anställda, huvudkontor i Stockholm och
kontrolleras av BC Partners. För mer information, gå till
www.comhem.se.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/com-hem/r/hoga-krav-pa-bredbandsleverantorerna...
http://mb.cision.com/Public/572/9563055/9e37ce674702b8ff.pdf
http://mb.cision.com/Public/572/9563055/9d81a3cff7cc96c5.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.