Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-26

ContextVision AB : ContextVision AB presenterar resultatet för Q3 2017

ContextVision har nu etablerat en plattform för en unik produktportfölj inom
digital patologi
STOCKHOLM - 26 oktober 2017
- ContextVision, världsledande leverantör av mjukvaror för medicinsk
bildbehandling och specialister inom artificiell intelligens, har investerat
kraftigt för att utveckla state-of-the-art kompetens inom deep learning och
artificiell intelligens och en första produkt inom digital patologi, en
produkt för snabbare och bättre diagnos av prostatacancer. Produkten skall,
som meddelats tidigare, vara färdig för marknad i slutet av 2018.

"Produktutvecklingen går framåt helt enligt plan och dessutom har vi fått
lovande resultat från pilotstudier inom andra cancerområden, som till exempel
lungcancer. Det ser väldigt lovande ut
", säger Anita Tollstadius, CEO på ContextVision.

Stabil försäljning

Försäljningen uppgick till 18,0 MSEK under det tredje kvartalet, vilket är 11
% lägre än det tredje kvartalet föregående år. Detta var förväntat eftersom
det kom en större order för en engångsuppgradering under det tredje kvartalet
förra året.

"Vår försäljning har alltid fluktuerat från ett kvartal till ett annat och vi
hade ett väldigt starkt andra kvartal i år, så det är helt normalt. Vi har
sett en stadig försäljningstillväxt de senaste åren och jag är mycket nöjd
med läget
", säger Tollstadius.

Solid plattform

Bolaget har investerat en signifikant mängd resurser för att skapa en stark
plattform och kunna bli kommersiellt framgångsrika inom digital patologi inom
de närmaste åren.

"Under tredje kvartalet har vi färdigstället vår unika plattform och därmed
lagt grunden för en hel produktportfölj inom digital patologi
", säger Tollstadius.

Plattformen omfattar bred kompetens i teamet och effektiva verktyg för
produktutveckling. Tillgång till större mängder data och exakt annotering av
data är nyckeln till en korrekt träning av algoritmer och detta har varit i
fokus de senaste sex månaderna. Normalt görs annoteringar (det vill säga att
markera och klassificera möster i en bild) med hjälp av patologer, vilket gör
att träningen av algoritmerna blir subjektiv.

"I stället för att bygga våra produkter på subjektiva data har vi utvecklat en
metod för objektiv annotering av bilder. Under det senaste kvartalet har vi
satt upp en laboratorieverksamhet i samarbete med Scilife i Uppsala och gjort
denna metod till en del av vår produktutvecklingsprocess. Det här var den
sista hörnsten för vår plattform
", säger Tollstadius.

Attraherar kompetenta medarbetare

Det är stor efterfrågan på kompetens inom deep learning och artificiell
intelligens. ContextVision har under åren byggt en miljö som många attraheras
av.

"Vi märker att vi kan få tag i väldigt kvalificerade personer. Att attrahera
de
bästa i en väldigt kompetitiv och global värld är något av en utmaning, men
vi har lyckats attrahera mycket kompetenta medarbetare tack vare våra
framgångar i tävlingar och en attraktiv företagskultur
", säger Tollstadius.

Bolaget har investerat mycket i forskning och utveckling under de senaste åren
och under det senaste kvartalet landade forskningskostnaden på 4,0 MSEK.

"Vi fortsätter att investera i forskning och förberedelser för att etablera
oss
på en ny marknad. Vi har dock fortfarande en mycket stark kassa som medger
fortsatt offensiva satsningar
", säger Tollstadius.

Vänligen kontakta ContextVision's VD Anita Tollstadius, +46 70 337 30 26, för
ytterligare information.

###

Om ContextVision

ContextVision är ett medicinteknologiskt företag som specialiserat sig på
bildanalys och artificiell intelligens. Deras innovativa lösningar hjälper
läkare att bättre tolka medicinska bilder, vilket underlättar träffsäkra
diagnoser och adekvat behandling. ContextVision har varit pionjärer i
branschen i 30 år och tar nu en ledande position inom deep learning, den
senaste teknologin inom artificiell intelligens. ContextVision investerar för
närvarande kraftfullt för att bredda produktportföljen och skapa framtida
tillväxt. Dagens produktportfölj omfattar mjukvara för bildförbättring inom
2D/3D/4D ultraljud, MR, röntgen och mammografi. Kunderna är ledande
tillverkare av medicinsk utrustning över hela världen.
ContextVision är ett svenskt företag och aktien är noterad på Oslo Börs (COV).
Mer information om verksamheten finns på http://www.contextvision.com

ContextVision Q3 2017 report
http://hugin.info/134918/R/2144580/821880.pdf

---------------------------------------
This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: ContextVision AB via Globenewswire

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.