Du är här

2018-08-10

Crunchfish: Crunchfish förenklar närhetsbaserad interaktion med ny patentsökt bluetooth-lösning

Nasdaq First North-noterade Crunchfish lanserar patentsökt lösning där
designade bluetooth-enheter, kombinerad med bolagets nyutvecklade
mjukvara, förenklar all form av närhetsbaserad interaktion.
Bluetooth-enheterna för mobil handel - kallade aBubbl®-poddar -
ansluts till butikskassan eller placeras på butikshyllan för reklam
och kuponger. Crunchfishs samarbetspartner ClearOn är först till
marknaden med nedladdning av rabattkuponger i butikshyllan och sömlös
inlösen i kassan genom att blippa mobilen, även i nedsläckt läge.

Crunchfish breddar nu sitt erbjudande inom närhetsbaserad interaktion
genom lanseringen av aBubbl®-poddar. Dessa poddar är specialdesignade
bluetooth-enheter som kan placeras var som helst och då erbjuda
enklare, flexiblare och mer homogen interaktion än vid användning av
QR-koder, NFC (Near Field Communication) eller andra
bluetooth-baserade lösningar.

Närhetsbaserad interaktion blir allt vanligare i samhället eftersom
den förenklar vår vardag. Vi scannar QR-koder, blippar med NFC eller
använder bluetooth-teknologi för att betala med mobilen i butik,
ladda ned information eller använda en biljett. Crunchfishs
patentsökta teknologi förenklar all form av närhetsbaserad
interaktion och gör den även mer flexibel och oberoende av
operativsystem. Det finns mängder av områden där denna teknologi
kommer till användning. Bolagets huvudinriktning just nu är mobil
handel genom marknadsföring och betalning i butik, men även
inpasseringslösningar, biljetter och röststyrda enheter i smarta hem
är intressanta områden på sikt.

Crunchfish har under 2018 utvecklat mjukvara till aBubbl®-poddarna.
Lösningen möjliggör blipp och interaktion upp till 200 meter, även
med mobilen i nedsläckt läge, via antingen en- eller
två-vägskommunikation. Detta innebär att information kan skickas
antingen från podden till mobilen eller att podden även kan ta emot
information från mobilen. Crunchfishs lösning är patentsökt med
positivt granskningssvar.

Nedan följer en jämförelse med andra närhetsbaserade teknologier som
belyser hur Crunchfish teknologi förbättrar interaktionen.

· QR-koder fungerar inte i nedsläckt läge och är därför
omständligare för mobilanvändaren som måste starta kamera och skanna
QR-koden. Andra nackdelar är att QR-koder inte fungerar på avstånd
och att de inte kan ta emot någon information från mobilen.
Applikationer som använder Crunchfishs teknologi som komplement eller
istället för QR-kod kan erbjuda förenklad interaktionen och
framförallt interaktion på avstånd.

· NFC är precis som QR-koder enbart avsedda för interaktion i
absolut närhet. Två-vägskommunikation är möjlig och är vanligt
förekommande vid mobilbetalning för att överföra kortinformation.
Nackdelen är att NFC ofta är förprogrammerad att starta vissa program
när mobilen är i nedsläckt läge samt att NFC inte är lika vanligt
förekommande som bluetooth i mobiler. Applikationer med NFC som även
integrerar Crunchfishs teknologi får en blipp oberoende av
förprogrammerade program samt interaktion på avstånd.

· Bluetoothenheter som kan skicka information till mobiler i
nedsläckt läge baseras typiskt på så kallade beacons och är liksom
QR-koder enbart avsedda för att leverera information och inte att ta
emot information från mobilen. En fullt fungerande blipp i nedsläckt
läge med bluetooth är inte möjlig i Apple-mobiler utan kompletterande
teknologi från Crunchfish. I applikationer med Crunchfishs lösning,
möjliggörs även interaktion när mobilen är i nedsläckt läge och då
för både en blipp som kan skicka och ta emot information samt bättre
interaktion på avstånd.

För mer information kontakta:

Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish Proximity AB, dotterbolag till
Crunchfish AB.

070-846 47 88, joachim.samuelsson@crunchfish.com
Joakim Nydemark, VD för Crunchfish AB,
+46 706 351609, joakim.nydemark@crunchfish.com

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt
att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för
offentliggörande den 10 augusti 2018.

Om Crunchfish
Crunchfish utvecklar och marknadsför AR-teknologi som skapar nya
interaktionsmöjligheter för industriella och sociala applikationer
samt m-handel. Bolagets teknologier gör det möjligt att styra
konsumentelektronik med gester samt skapa innovativa
m-handelslösningar. Crunchfishs teknologier licensieras till
hårdvarutillverkare och applikationsbolag och finns för närvarande
tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Crunchfish är
noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Bolaget grundades 2010 och
har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för ytterligare
information.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/crunchfish/r/crunchfish-forenklar-narhetsbaser...
http://mb.cision.com/Main/14959/2589855/889460.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.