Du är här

2018-09-03

Crunchfish: Crunchfish och ClearOn bildar Blippit AB, ett gemensamt m-handelsbolag

Nasdaq First North-noterade Crunchfish och ClearOn som leder
utvecklingen av kuponger och betaltjänster i handeln etablerar ett
nytt gemensamägt bolag som erbjuder nya digitala möjligheter att
marknadsföra produkter och betala i butik. Crunchfish och ClearOn
äger 50 procent vardera av det nya bolaget och tillför bolaget
kapital i lika delar. Bolagen avser investera gemensamt upp till 16
miljoner kronor i Blippit AB över en 2-årsperiod.

Crunchfish och ClearOn har inlett ett samarbete där dagligvaruhandeln
erbjuds nya möjligheter till merförsäljning med mobila kuponger som
aktiveras när kunden närmar sig produkten i hyllan och sedan sömlöst
löses in i kassan. Lösningen möjliggörs genom Crunchfishs teknologi
för närhetsbaserad interaktion och ClearOns innovativa clearingsystem
som redan finns i fler än 20 000 kassor i cirka 6 000 butiker över
hela Sverige.

Marknaden för kupongkampanjer är stabil och ClearOn som funnits i 50
år ser ett ökat intresse från sina kunder att rikta erbjudanden via
mobilkuponger i handeln. Det nya gemsamma erbjudandet, som
kompletterar de traditionella kupongerna, riktar sig i ett första
steg till den svenska marknaden men samarbetet rymmer även
förutsättningar för en internationell expansion samt att inkludera
närhetsbaserade mobila betaltjänster.

Affärsmodellen för det nya bolaget baseras på fasta kampanjintäkter
och rörliga intäkter från inlösen av sömlösa kuponger eller mobila
betalningar genom ClearOns clearingplattform. Crunchfish står för den
tekniska utvecklingen av den närhetsbaserade interaktionen och får
intäkter genom konsultupplägg mellan Crunchfish och det gemensamma
bolaget samt genom att tillhandahålla interaktionsprodukterna till
handeln.

ClearOn och Crunchfish är överens om att investera upp till 1 miljon
kronor vardera per kvartal under en 2-årsperiod, sammanlagt 16
miljoner kronor, i Blippit AB. Crunchfishs löpande investering bedöms
rymmas inom den av Crunchfishs styrelse nyligen föreslagna
företrädesemissionen.

"Det nya bolaget kommer inledningsvis fokusera på mobila kuponger och
betalmedel på den svenska marknaden. Genom att Blippit-lösningen är
unik och patentsökt, finns det även förutsättningar att expandera
internationellt i ett senare skede." säger Pontus Ellefsson, VD för
ClearOn.

"Etableringen av ett gemensamt bolag är en naturlig utveckling av vårt
samarbete och syftar till att sätta fokus på affären. Genom att samla
affärsutveckling, marknadsföring och försäljning i ett gemensamägt
bolag skapar vi bästa möjliga förutsättningar och en tydlighet mot
marknaden." säger Joakim Nydemark, VD för Crunchfish.

För mer information kontakta:

Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish Proximity AB, dotterbolag till
Crunchfish AB.

070-846 47 88, joachim.samuelsson@crunchfish.com
Pontus Ellefsson, VD för ClearOn AB
070-734 40 04, pontus.ellefsson@clearon.se

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission.

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt
att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 3 september 2018.

Crunchfish Proximity AB, som är ett helägt dotterbolag till Cruchfish
AB, utvecklar och marknadsför mobil interaktionsteknologi. Lösningen
som Crunchfish har utvecklat för butikshandeln ger mobilanvändaren
möjlighet att ta del av butiksmarknadsföring och checka ut genom att
blippa sin telefon, även när mobilen är i låst eller nedsläckt läge.
I närheten av en kampanjvara eller när kunden närmar sig kassan kan
användaren även bli notifierad. För ytterligare information, besök
www.crunchfish.com

ClearOn AB leder utvecklingen av kuponger och betaltjänster i handeln.
Affärsområdet Wave utvecklar och säljer kassasystem. I samarbete med
6 000 butiker clearar företaget kuponger, presentkort, betalningar
och värdeavier för SEK 5 miljarder årligen. Genom Kassagirot erbjuder
ClearOn privatpersoner och företag att betala, ta ut, växla och
överföra pengar i samarbete med Bankgirot, Nordea, Swedbank och
MoneyGram. ClearOn är ett betalningsinstitut under
Finansinspektionens tillsyn och ägs av Dagligvaruleverantörers
Förbund. För ytterligare information, besök www.clearon.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/crunchfish/r/crunchfish-och-clearon-bildar-bli...
http://mb.cision.com/Main/14959/2607033/901978.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.