Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-04-07

CRUNCHFISH: STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ EPSON-SAMARBETE - VD

STOCKHOLM (Direkt) Crunchfish, utvecklare av mjukvaror inom områdena förstärkt
och virtuell verklighet, hyser stora förhoppningar om att samarbetet med
elektronikföretaget Epson rörande AR-glasögon ska bli "riktigt, riktigt bra".

Det säger det First North-handlade bolagets vd Joakim Nydemark till
Nyhetsbyrån Direkt.

"Jag ser liksom inga hinder här egentligen. Till syvende och sist står vi
bakom en mjukvara för geststyrning i Epsons produktplattform Moverio. Vi är
beroende av vilken omfattning deras produkt tar marknadsandelar, men jag är
väldigt hoppfull", säger han.

När väl det japanska företagets produkt går ut i skarpa projekt så kommer det
att generera intäkter för Crunchfish, fortsätter han. Han delger samtidigt
att det inte handlar om något "exklusivt samarbete" med Epson.

"Men Epson är väldigt entusiastiska över detta och ser oss som sin
huvudpartner inom detta område", säger han. Samarbetet har tillkommit efter
att de båda bolagen inlett diskussioner "för ett antal månader sedan".

AR-glasögonen ("augmented reality" / förstärkt verklighet) riktar sig för
industriellt bruk och marknadsföringsarbetet har nu börjat där mässor har
identifierats för att visa upp produkten. Vd:n ser en möjlighet för
Crunchfish "att ta ytterligare position inom segmentet AR" till följd av
samarbetet.

Ska man se detta som någon form av genombrott för er?

"Jag skulle kalla det ett väldigt stort steg i riktningen mot att ta position
inom AR-segmentet. AR är ett nytt område generellt sett och vi har jobbat
hårt inom det segmentet. Vi har varit i kontakt med aktörer och positionerat
oss. Detta är ett första steg i det, ett genombrott för AR inom industri
skulle jag kalla det. Men ett första så att säga", säger han.

I nuläget lämnas det inte några uppgifter om förväntade volymer eller
intäkter. Joakim Nydemark vill inte kommentera huruvida samarbetet tar
bolaget till vinst för helåret 2017.

"Vi är väldigt glada för samarbetet som vi har fått till med en namnkunnig,
global, spelare som Epson och ser att det finns goda möjligheter framåt inom
ramen för detta samarbete. Vi visar att vi är en aktör som finns i detta
segment. Det är ett viktigt led i fortsatt affärstillväxt, något vi sett i
andra sammanhang", säger han och anger att en kund som Lenovo tidigare skapat
ett intresse.

Under det första kvartalet 2016 lanserades Lenovo Yoga tab3 med geststyrning
från Crunchfish globalt.

För 2016 redovisade bolaget en förlust före skatt om 12,5 miljoner kronor samt
en omsättning om 2,7 miljoner, varav -3,3 respektive 2,0 miljoner kronor i
det fjärde kvartalet.

På fredagen stiger aktien runt 25 procent till drygt 16 kronor motsvarande ett
marknadsvärde om cirka 250 miljoner kronor. Bolaget är sedan november 2016
listat på First North och handlas nu återigen över introduktionskursen om 15
kronor.
---------------------------------------
Malcolm Svensson Rothmaier +46 8 5191 7918

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.