Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-03

CTT Systems: CTT får en BFE beställning på Zonal Drying™ till 11 st B737 från flydubai

CTT SYSTEMS (CTT), marknads ledande i att eliminera kondensation i
flygplan, informerar idag om att flydubai kommer att installera Zonal
DryingTM systemet i ytterligare 11 nya B737-800NG flygplan.

Det Dubai baserade flygboget konfirmerade nyligen en USD 8.8 billion
beställning av 86 nya Boeing flygplan, vilket inkluderar 11 stycken
Boeing 737NG-800. Zonal Drying system kommer att installeras av
Boeing på de 11 flygplanen som kommer att levereras under 2016 och
2017

"flydubai bekräftar vår solida affärs ide för Narrow- Body operatörer,
enligt Peter Landquist VP Sales & Marketing. "Bränsle besparing är i
focus för flydubai inte enbart för att reducera kostnader utan också
för att kunna operera deras flygplan så miljövänligt som möjligt.
Genom att installera ZD system under produktionen av flygplanen hos
Boeing minskar flydubai sina underhålls kostnader, samt förhindrar
att kondensations vatten ackumuleras i isoleringen vilket bidrar till
reducerad bränsleförbrukning.

flydubai började sammarbeta med CTT år 2011 då man beställde 31 Zonal
DryingTM Systems, varav de resterande levereras fram till slutet av
2015.

Mick Hills, Senior Vice Engineering & Maintenance inom flydDubai säger
" flydubai opererar en miljövänlig flygplans flotta av Boeing
flygplan. I våra flygplan använder vi CFM56-7B motorer från CFM
International och dom är utrustade med winglets från Aviation
partners Boeing. Vi började sammarbeta med CTT 2011 och Zonal
DryingTM Systemet har redan gett en signifikant reducering av utsläpp
och bränsle kostnader.

Rörande vårt framtida partnerskap, fortsätter Landquist: "Vi ser fram
emot att stärka vårt sammanbete med flydubai och att ta del av den
snabba expansion som flydubai's senaste flygplans beställning
innebär".

Om CTT SYSTEMS

Zonal Drying™ Systemet förhindrar uppbyggnad av kondens i flygplan
vilket minskar både de

operationella och underhållsmässiga kostnaderna:

· Lägre bränsleförbrukning (flygplanets vikt minskar genom borttagande
av ackumulerat vatten),

· Förbättrad driftsekonomi och driftssäkerhet (färre elektriska fel
och mindre korrosion),

· Förbättrad isolerings prestanda (kondensvattnet förstör
isoleringen),

Dessutom, säkerställs eller höjs flygplanets restvärde då inverkan av
korrosion på flygplanet över åren blir minimal. Den minskade
bränsleförbrukningen medför också mindre utsläpp vilket är gynnsamt
för miljön.

CTTs Zonal Drying™ System är standard för B787. CTTs befuktare är
option för cockpit på B787 samt för besättningarnas viloutrymmen både
för A380 och för B787. CTT har också blivit vald som leverantör till
Airbus nya A350. CTTs Zonal Drying™ System, kabinbefuktningssystemet
Cair™ samt befuktning av cockpit och besättningarnas viloutrymmen är
tillgängliga som optioner.

CTT Systems AB offentliggör denna information enligt lagen om
värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella
instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 april
2014

kl 16:25 (CET).
För ytterligare information:

Torbjörn Johansson, VD, CTT Systems AB.
Tel. 0155-20 59 01 alt. mobil. 070-665 24 46 eller E-Post:
torbjorn.johansson@ctt.se

Peter Landquist, Försäljnings- & Marknadschef CTT Systems AB.
Tel. 0155-20 59 02 alt. mobil. 070-665 24 45 eller E-Post:
peter.landquist@ctt.se

Besök även: www.ctt.se

CTTs produkter Zonal Drying™, Cair™ och Crew Humidifier är standard
eller option hos både Boeing och Airbus. CTT har fler än 500 system
installerade hos mer än 30 flygbolag världen över. CTT har nu 21 års
driftserfarenhet på Zonal Drying™ samt 15 år på Cair™ och Crew
Humidifier. IATAs rapport över bränslebesparande åtgärder inkluderar
numera Zonal Drying™ som ett av de få tillgängliga systemen för
eftermontering.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ctt-systems/r/ctt-far-en-bfe-bestallning-pa-zo...
http://mb.cision.com/Main/454/9563576/229043.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.