Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-01

Cykelfrämjandet: Olycksrisk för cyklister skiljer sig kraftigt mellan kommuner

En färsk studie om cykelolyckor visar att det är stora skillnader
mellan olika kommuner. Fem gånger fler cykelolyckor sker i de farliga
kommunerna jämfört med de säkra. I kommuner där många använder cykeln
är risken för cykelolyckor mindre.

I en ny studie har den nationella resvaneundersökningen, RVU, lagts
ihop med statistik från STRADA som är sjukhusens rapporterade
olycksfall. Resultatet från studien visar att risken för att råka ut
för en cykelolycka varierar kraftigt i landet. Det är fem gånger
större risk att skadas vid en cykelresa i en kommun som tillhör
högriskgruppen jämfört med lågriskgruppen.

- Kommunerna måste förstå att deras planering faktiskt påverkar
antalet olyckor. Cyklingen ökar stadigt i Sverige och en genomtänkt
infrastruktur behövs för att cyklisterna ska kunna färdas utan att
riskera livet. Till stor del är detta en attitydfråga hos kommunen,
säger Anders Drougge, ordförande i Cykelfrämjandet.

Cyklister är idag den trafikantgrupp som skadas allra oftast på
vägarna i Sverige. En tydlig slutsats i studien är att i kommuner där
många använder cykeln och infrastrukturen uppmuntrar till cykling är
risken för cykelolyckor samtidigt mindre.

- Förenklat kan man säga att det är mycket farligare att vara cyklist
i en bilkommun än i en cykelkommun. När det är många cyklister verkar
kommunerna anpassa sin planering efter dem. Det blir till en positiv
spiral som ger ökad trafiksäkerhet för cyklisterna, säger Iréne
Isaksson-Hellman, trafikforskare på If.

Antal skadade i
singelolyckor per miljon
cykelresor
8,3 20,2 43,3
Eskilstuna Gotland Borås
Gävle Göteborg Botkyrka

Halmstad Haninge Falkenberg
Jönköping Hässleholm Helsingborg
Kalmar Järfälla Huddinge

Lidingö Karlstad Karlskrona
Linköping Kristianstad Kungälv
Luleå Kungsbacka Norrtälje
Motala Lund Skellefteå
Mölndal Malmö Skövde
Nacka Norrköping Solna
Nyköping Stockholm Tyresö
Sollentuna Sundsvall Uddevalla
Täby Södertälje Upplands Väsby
Växjö Trollhättan Varberg

Örebro Umeå Örnsköldsvik
Östersund Västerås Österåker

Antal skadade i
kollisionsolyckor per miljon
cykelresor
2,5 5,3 10,8
Botkyrka Falkenberg Borås
Gävle Gotland Eskilstuna

Halmstad Göteborg Haninge
Kalmar Helsingborg Huddinge
Karlstad Hässleholm Järfälla
Kristianstad Jönköping Kungälv
Lidingö Karlskrona Malmö
Luleå Kungsbacka Nacka

Motala Linköping Norrköping
Nyköping Lund Skellefteå
Skövde Mölndal Solna
Sollentuna Norrtälje Stockholm
Trollhättan Södertälje Sundsvall

Täby Uddevalla Tyresö
Umeå Varberg Upplands Väsby

Växjö Västerås Örebro
Östersund Österåker Örnsköldsvik

Kommunerna har delats upp i tre grupper utifrån olycksrisken för
cyklister. Siffran anger genomsnittet för kommunerna i gruppen,
angivna i bokstavsordning. För att få ett statistiskt hållbart
underlag har endast kommuner med minst 40 000 invånare tagits med.

Studiens syfte är att undersöka skillnader i olycksrisk mellan
kommuner och vad man kan göra för att minska dem. Studien är gjord på
uppdrag av Cykelfrämjandet och med stöd av försäkringsbolaget If.

Studien har genomförts av Spolander Consulting, www.spolander.se

För ytterligare information:

Anders Drougge, ordförande i Cykelfrämjandets riksorganisation. Mobil:
070-775 84 15 E-post: anders.drougge@cykelframjandet.se

Daniel Claesson, Pressansvarig If. Mobil: 076-634 59 19 E-post:
daniel.claesson@if.se

Cykelfrämjandet har som mål att göra Sverige till en verklig
cykelnation. Vi arbetar lokalt och på riksnivå med att främja cykling
för bättre miljö, hälsa och för att få en säker trafikmiljö i hela
landet.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/cykelframjandet/r/olycksrisk-for-cyklister-ski...
http://mb.cision.com/Public/5638/9561432/bd4e70ec28b7e311.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.