Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-10

Dagligvaror: Svensk nätmatsförsäljning +32 % i 1 kv - D-food Index

(SIX) Den svenska livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32
procent under det första kvartalet 2016 jämfört med samma period förra
året. Försäljningen av middagslösningar ökade med 21 procent och
försäljningen av lösplock ökade med 43 procent under samma period.

Det visar D-food Index från intresseorganisationen Svensk Digital
Handel, som är en del av Svensk Handel. Rapporten tas fram i samarbete
med HUI Research.

"Matförsäljningen på nätet inledde året starkt och vi ser inga
tecken på avmattning. En av fyra kunder säger att de tänker öka sin
matkonsumtion på nätet under året, och Sverige ligger fortfarande en
bra bit bakom de ledande nationerna. Det finns därför en stor
potential för fortsatt tillväxt framöver", kommenterar Jonas Ogvall,
vd för Svensk Digital Handel.

Nuvarande prognos för 2016 är att svensk matnäthandel kommer att
sälja livsmedel för 5,7 miljarder kronor. 2015 var utfallet 4,1
miljarder, 2014 var det 3,0 miljarder och 2013 var det 2,1 miljarder.

Tabell: D-food Index
----------------------------------------------------------------------
Utveckling Middagslösning Lösplock Totalt
----------------------------------------------------------------------
Q1 2016 +21 % +43 % +32 %

Q4 2015 +25 % +46 % +35 %
Q3 2015 +22 % +46 % +35 %
Q2 2015 +31 % +56 % +43 %
Q1 2015 +30 % +65 % +46 %

Q4 2014 +31 % +76 % +52 %
Q3 2014 +29 % +64 % -
Q2 2014 +15 % +55 % -
Q1 2014 +25 % +51 % -

2015 +26 % +55 % +40 %
2014 +25 % +63 % +41 %
----------------------------------------------------------------------
Källa: Svensk Digital Handel

Johan Eklund, tel +46 31 350 64 87
mailto:johan.eklund@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.