Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-08-11

Delårsrapport januari - juni 2020 Storytel AB (publ)

Table 1: Key performance indicators for Streaming and Print Publishing 

[][][][][][][][][][][][][][]
Värde: tusen SEK Q2 2019 Q3 2019 Q4 2019 Q1 2020 Q2 2020 Q3 2020
Streaming Totalt           
Utfall[8] Prognos[1]
Intäkter 320,034 399,178 421,454 429,251 459,115 483,500
Täckningsbidrag[2,8] 29,407 53,043 58,977 92,611 100,493
Täckningsgrad 9.2% 13.3% 14.0% 21.6% 21.9%
Betalande 887,500 1,014,400 1,083,400 1,154,800 1,257,000 1,345,000
abonnenter[3]
ARPU[4] (SEK/månad) 120 131 130 124 122 120
Streaming Nordics[5]
Intäkter 276,347 340,315 352,222 349,768 366,322 389,000
Täckningsbidrag[2,8] 70,443 109,563 115,689 113,476 107,176
Täckningsgrad 25.5% 32.2% 32.8% 32.4% 29.3%
Betalande 669,200 736,000 757,600 785,800 833,300 890,000
abonnenter[3]
ARPU[4] (SEK/månad) 138 154 155 148 147 146
Streaming Non
-Nordics
Intäkter 43,687 58,863 69,233 79,484 92,793 94,500
Täckningsbidrag[2,8] -41,036 -56,521 -56,713 -20,866 -6,684
Täckningsgrad -93.9% -96.0% -81.9% -26.3% -7.2%
Betalande 218,300 278,400 325,800 369,000 423,700 455,000
abonnenter[3]
ARPU[4] (SEK/månad) 67 70 71 72 73 69
Print Publishing[6]
Intäkter 109,053 116,371 179,562 114,737 126,743
Täckningsbidrag[7] 28,830 33,327 65,592 41,678 44,147
Täckningsgrad 26.4% 28.6% 36.5% 36.3% 34.8%
__________________________

1. Prognosen är en uppskattning baserad på den information vi har tillgänglig vid rapporttidpunkten.

2. Täckningsbidrag definieras som Streamingintäkter minus innehållskostnader (royalty för licensierat innehåll, externa produktioner och royalty till rättighetsinnehavare), transaktionskostnader och marknadsföringskostnader. Storytel Reader eller Ztory ingår ej.

3. Betalande abonnenter avser genomsnittligt antal betalande abonnenter under kvartalet. Kunder som enbart prenumererar på Ztory är inte inkluderade. För familjekonton, räknas varje standard (vuxen)-stream (ej s.k Kids Mode) som en betalande kund.   

4. ARPU definieras som genomsnittlig intäkt per abonnent per månad. 

5. I tabellen ingår Storytel Norge till 100%. I koncernredovisningen tillämpas klyvningsmetoden.

6. Print Publishing är hänförligt till försäljning av fysiska böcker samt digitala böcker i andra försäljningskanaler än Storytel. Koncernintern försäljning från Storytel är eliminerad. Samtliga förlag i Sverige och utomlands ingår.

7. Täckningsbidrag definieras som intäkter minus KSV, royalty till rättighetsinnehavare, distributionskostnader, försäljnings- och marknadsföringskostnader.

8. Från och med Q1 2020 har Storytel valt att frivilligt tillämpa aktiveringsmodellen istället för kostnadsföringsmodellen avseende internt utvecklade immateriella rättigheter. I denna tabell kommer utvecklingen av vår digitala ljudbokskatalog aktiveras och inte längre kostnadsföras från och med kv1 2020. 

Kommande rapporter

Delårsrapport jan - sep 2020 - 10 Nov 2020

 

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på info@fnca.se samt08-528 00 399.
 

Författare Storytel

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.