Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-06-25

DETALJHANDEL: 77% AV SVENSKARNA E-HANDLADE I MAJ - E-BAROMETERN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den kraftiga tillväxten som synts i e-handeln under våren håller i sig. Den fysiska distanseringen har gett effekt på konsumenternas köpbeteenden och e-handeln fortsatte att växa kraftigt under maj, enligt konsumenternas egna uppskattningar.

Så många som 77 procent av svenskarna e-handlade under maj, och flera ålderskategorier ökar. Andelen som e-handlade under månaden ligger därmed kvar på samma höga nivå som under april.

Det framgår av E-barometern som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

"E-handeln har stabiliserats på en ny nivå och växte med 36 procent i maj, jämfört med samma månad 2019. Detta trots att många konsumenter planerar att handla mindre under 2020, där den vanligaste orsaken är att de planerar att vara hemma mer", säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.

Kläder och skor är återigen den produktkategori som har flest antal konsumenter efter att ha tappat ledningen till skönhet och hälsa under april.

Antalet e-handlade varor per konsument har också ökat under coronamånaderna. Dessutom har en femtedel av de äldre börjat handla dagligvaror på nätet sedan coronavirusets utbrott. Rapporten visar att kvinnor i åldersgruppen 65-79 år nu e-handlar i lika stor utsträckning som män i åldern 18-29 år.

Under coronakrisen släpps E-barometern en gång i månaden, utöver de vanliga kvartalsrapporterna. Månadsrapporten bygger på två konsumentundersökningar som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Postnord.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.