Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-06-19

Detaljhandel: Argos jämförbara försäljning sjönk 0,2 % 1 kv

(SIX) Brittiska butikskedjan Argos, en konkurrent till Clas
Ohlson i Storbritannien, jämförbara försäljning sjönk 0,2
procent i det första kvartalet (13 veckorsperioden fram till den
2 juni). Totalt ökade försäljningen under perioden 0,2 procent
till 819 miljoner brittiska pund. Bruttomarginalen minskade
samtidigt med runt 25 punkter.

Det framgår av en uppdatering från Home Retail Group, som
äger Argos.

"Hemelektronik såg en förbättrad utveckling med en
försäljning nivå med föregående år, drivet av fortsatt stark
tillväxt för bärbara datorer och surfplattor vilket vägde upp
den minskade försäljningen för kategorierna TV-, audio-och
videospel för vilka marknaderna var fortsatt utmanande", skriver
Home Retail Group.

Försäljningen via Argos nättjänst Check & Reserve ökade 24
procent. Den totala försäljningen över internet ökade 17 procent
och utgjorde därmed 41 procent av Argos totala försäljning.

Totalt utgjorde Argos multi-kanalförsäljning 51 procent av
bolagets försäljning. Det är en ökning från motsvarande period
förra året då multi-kanalförsäljning stod för 46 procent av den
totala försäljningen.

Minskningen i bruttomarginalen drevs främst av en negativ
försäljningsmix och pågående prisinvesteringar, skriver Home
retail Group.

Linus Lindqvist, tel +46 8-586 163 87
linus.lindqvist@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.