Du är här

2012-11-26

Detaljhandel: Black Friday-helgen uppvisade ökad försäljning

(SIX) Black Friday-helgen i USA uppvisade en ökad
detaljhandelsförsäljning jämfört med förra året. Enligt National
Retail Federation ska försäljningen under fyradagarsperioden 22
till 25 november totalt ha uppgått till 59,1 miljarder dollar,
en ökning med 13 procent mot förra året. Det kan jämföras med
fjolårets ökningstakt på 16 procent. Gällande själva fredagen
noterade analysföretaget ShopperTrak dock en
försäljningsminskning med 1,8 procent mot förra året.

Det skriver Bloomberg News.

"Black Friday är inte längre bara ett endags-event. Black
Friday-försäljningen var hög, och marginalerna bör också ha
varit höga", säger en analytiker på Bloomberg Industries.

Trenden är att butikskedjor gör att mer för att nå
konsumenterna under helgfirandet. 28 procent av handlarna under
helgen besökte affärer redan på torsdagskvällen, upp från 24
procent föregående år. Hela 35 miljoner amerikaner besökte
affärer redan på torsdagen, alltså under själva
Thanksgiving-dagen.

Samtidigt tilltar hotet från nätförsäljningen som i år
översteg 1 miljard dollar, en ökning med 26 procent.

Totalt spenderade kunderna i genomsnitt 423 dollar, en ökning
med 6,3 procent jämfört med förra året, enligt statistik från
NRF.

Arvid Raa
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.