Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-27

DETALJHANDEL: NORDISK E-HANDEL +11% FÖRSTA HALVÅRET - POSTNORD

STOCKHOLM (Direkt) Den nordiska e-handelskonsumtionen ökade med 11 procent
till 104 miljarder kronor under det första halvåret 2018, enligt rapporten
E-handeln i Norden från det svensk-danska statliga företaget Postnord.

"Yngre handlar mer, men det är faktiskt inte den yngsta kategorin mellan 18
och 29 år som toppar listan. Konsumenter i åldersspannet 30-49 år har både
mer köpkraft och e-handlar mest", säger Carin Blom som är
detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Hon förutspår att åldersförskjutningen definitivt kommer att driva
e-handelstillväxten i många år framöver i takt med att den yngre generationen
som växt upp med digitalisering blir mer köpstarka.

Sex av tio nordbor, alltså 12 miljoner konsumenter, handlar på nätet varje
månad.

Sverige har den högsta andelen konsumenter som handlar på nätet. Två av tre
svenskar handlar i snitt varje månad, i jämförelse med cirka sex av tio i
Norge och Danmark, och bara knappt hälften av de finländska konsumenterna.

Mest handlar svenska konsumenter i åldersspannet 30-49 år, där 76 procent
näthandlar varje månad. I åldrarna 65-79 år är motsvarande siffra 47 procent.

Den mest populära varukategorin bland de nordiska kunderna är mode följt av
media, hemelektronik och hälsa/kosmetika.

E-handeln står i nuläget för en betydande andel av tillväxten i den nordiska
detaljhandelsbranschen.

Förutsättningarna för att sälja och köpa på nätet anses gynnsamma i Norden mot
bakgrund av befolkningens höga e-handelsmognad, en hög internetpenetration,
en välutbyggd infrastruktur och drivna e-handelsaktörer.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.