Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-14

DORO: MARGINALMÅL 8% RIMLIGT I NUVARANDE FAS, VILL NÅ MER - FC

STOCKHOLM (Direkt) Doros nya mål om en rörelsemarginal på minst 8 procent är
en realistisk ambition för den fasen som bolaget befinner sig i.

"Vi ser att 8 procent är en nivå vi borde kunna nå under den
planeringshorisont vi har satt upp, men vi vill uppnå mer. Men under den
omvandlingen som bolaget går igenom är 8 procent ett rimligt mål att ha",
sade Doros finanschef Carl-Johan Zetterberg Boudrie till Nyhetsbyrån Direkt i
samband med tisdagens kapitalmarknadsdag.

Han påpekade samtidigt att marginalmålet ska ses mot bakgrund av att
marginalen legat kring 4-5 procent de senaste åren.

De nya finansiella målen, där marginalmålet kommer tillsammans med ett
tillväxtmål om en genomsnittlig årlig tillväxt på minst 10 procent, har satts
upp på en horisont på fem år enligt Carl-Johan Zetterberg Boudrie. Det är en
lägre målnivå jämfört med de tidigare målen, som låg på en tillväxt på 20
procent och en rörelsemarginal på 10 procent, som redan fanns i Doro när vd
Robert Puskaric och finanschefen började i bolaget.

"Det är mer realistiska mål. Det är enklare att visa högre tillväxt när du
kommer från en omsättningsbas på 1 miljard kronor än om du har 2 eller 3
miljarder. Vi har satt en femårshorisont när alla finansiella mål ska kunna
uppnås", säger han.

Vd Robert Puskaric förtydligar att det inte heller ska ses om att det dröjer
fem år innan målen ska nås och han utesluter inte att något av målen kan nås
redan nästa år eller året därpå.

"Varje givet år måste vi inte precis pricka in alla finansiella mål. Det är en
balans, för oss är det viktigt att fokusera på lönsam tillväxt", säger han.

En del i att höja lönsamheten är att öka andelen tjänster i försäljningsmixen
till 30 procent, från nuvarande nivå på 9 procent.

När kan ni nå det målet?

"År 2022", säger Robert Puskaric.

Inom telefonområdet ser Doro potential att växa, både på sina befintliga
marknader och på nya marknader.

"Vi är underrepresenterade på vissa marknader, främst Europa och Nordamerika.
Vi kan fortfarande göra mer på befintliga marknader", säger Robert Puskaric
med tillägget att även möjligheten att gå in på nya marknader ska utvärderas.
---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.