Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-01-16

Duni AB: Duni Group förändrar och stärker sälj- och marknadsorganisationen och satsar på två varumärken

Duni Group har en tydlig strategi om att leverera den mest attraktiva
kundupplevelsen och fortsätta stärka arbetet kring hållbarhet. Som
ett led i implementeringen av strategin introduceras varumärket
BioPak i Europa med målet att etableras globalt. Detta innebär att
koncernen från och med 2020 kommer fokusera på två huvudsakliga
varumärken - Duni och BioPak. För att särskilja koncernen från
varumärket Duni skapas en ny egen identitet under namnet Duni Group.
I samband med detta beslut förändrar och stärker Duni Group sälj- och
marknadsorganisationen, vilket förväntas träda i kraft under första
kvartalet och därmed leda till en förändrad segmentsredovisning från
och med 1 januari 2020.

De föreslagna organisationsförändringarna innebär att dagens fyra
affärsområden: Table Top, Consumer, Meal Service och New Markets
upphör och istället skapas en global funktionell organisation med ett
tydligt sälj- och marknadsansvar. Därför har Duni Group idag beslutat
att inleda fackliga förhandlingar om en ny sälj- och
marknadsorganisation.

Omorganiseringen förväntas träda i kraft under första kvartalet 2020
och leda till en förändrad segmentsredovisning från och med 1 januari
2020. Medförda omstruktureringskostnader är uppskattade till 40 MSEK
och väntas belasta första kvartalets resultat. En årlig besparing om
20 MSEK väntas till följd av omorganiseringen.

"En ny strategi, med målet att öka vår tillväxt, lanserades hösten
2018. Flera av de nya initiativen levererar bra och vi tar nu nästa
steg. Förändringen kommer att möjliggöra ett starkare sortiment samt
en bredare och bättre kundbearbetning", säger Johan Sundelin, VD och
koncernchef för Duni Group.

Den nya organisationsstrukturen
Den föreslagna nya organisationen innebär att det skapas en enhetlig
kommersiell organisation uppdelad i fem regioner samt en central
marknadsavdelning. Varje region kommer att ha ansvar för lokal sälj
och marknadsföring av både Duni och BioPak varumärkena till alla
kunder. Regionala Commercial Directors kommer att rapportera till
Executive Vice President Commercial. Den nya centrala
marknadsavdelningen kommer ansvara för varumärkesstrategi,
marknadskommunikation, produktutveckling och innovation. Denna
avdelning kommer rapportera till Executive Vice President Marketing.

Förändringar på ledningsnivå
Omorganiseringen inom sälj- och marknad medför även förändringar på
ledningsnivå. Efter avslutade fackliga förhandlingar kommer följande
förändringar att ske:

· Linus Lemark, nuvarande affärsområdeschef Table Top, utses till ny
Executive Vice President Commercial

· Clas Thott, nuvarande Marketing Director Table Top, utses till ny
Executive Vice President Marketing

Både Linus Lemark och Clas Thott kommer att ingå i Duni Groups
ledning.

· Anna Lundqvist, nuvarande affärsområdeschef Consumer, lämnar Duni
Groups ledning. Hon har då valt att lämna koncernen.

· Patrik Söderstjerna, nuvarande affärsområdeschef New Markets, lämnar
Duni Groups ledning och utses till Global M&A and Strategic
Partnership Director inom Corporate Development

· Franck Bancarel, nuvarande affärsområdeschef Meal Service, lämnar
Duni Groups ledning och utses till Commercial Director Rest of World
och rapporterar till Executive Vice President Commercial

· Sofie Lindström, nuvarande HR Director, lämnar Duni Groups ledning
och ersätts av Malin Cullin, som närmast kommer från Inter IKEA
Group. Sofie har valt att lämna koncernen.

· Övriga ledningsfunktioner kvarstår och Duni Groups nya ledningsgrupp
får följande struktur:

[image]

Den finansiella redovisningen
Den nya organisationsstrukturen reflekteras i den finansiella
redovisningen där delårsrapporten för januari - mars 2020 kommer att
redovisas i två segment, Duni och BioPak, istället för dagens fyra.
Den finansiella redovisningen för helåret 2019 kommer att omräknas i
de nya segmenten och offentliggöras i samband med den första
delårsrapporten 2020.

::
För ytterligare information kontakta:
Johan Sundelin, President och CEO, 073 419 61 83
Mats Lindroth, EVP Finance/CFO, tel. 040 10 62 00
Marielle Noble, EVP Communications and Customer Experience 073 419 61
79

Duni AB (publ)
Box 237
201 22 Malmö
Telefon: 040-10 62 00
www.duni.se
Organisationsnummer: 556536-7488
::
Duni Group är en ledande leverantör av attraktiva och funktionella
produkter för dukning och take-away. Varumärket Duni marknadsförs på
över 40 marknader och är marknadsledande i centrala och norra Europa.
Duni har cirka 2 400 anställda fördelat på 24 länder, huvudkontor i
Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och
Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet
"DUNI". ISIN -kod är SE0000616716. Denna information är sådan
information som Duni AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 januari 2020
klockan 10.00 CET.

Duni.se (http://www.duni.se)

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/duni-ab/r/duni-group-forandrar-och-starker-sa...
https://mb.cision.com/Main/295/3009665/1175028.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.