Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-03-21

Duni AB: Duni - Ny organisation med fokus på tillväxt

Duni skapar en ny organisation med fem affärsområden i syftet att
fokusera på lönsam tillväxt. Målet är att öka kundfokus och
specialiseringsgrad i de nya organisationerna.

- Duni har under decenniers arbete skapat mycket starka
marknadspositioner på den traditionella restaurangmarknaden i Europa.
Under flera år har tillväxttakten på denna marknad emellertid varit
låg, säger Dunis VD Thomas Gustafsson.

- Samtidigt finns det andra segment på den europeiska marknaden som
växer snabbt, till exempel fast food, caféer och take-away. Dessutom
finns det många geografiska marknader utanför Europa som växer med
tvåsiffriga procenttal årligen.

För att ännu bättre ta tillvara tillväxtmöjligheterna på ovanstående
snabbväxande marknader delas nuvarande Affärsområde Professional upp
i tre affärsområden:

· Table Top, vars marknad är de traditionella restaurangerna,
primärt i Europa.

Affärsområdeschef för Table Top är Maria Wahlgren.
· Meal Service med fokus på de växande snabbmatssegmenten i Europa.
Affärsområdeschef för Meal Service är Linus Lemark.
· New Markets, som agerar på snabbväxande geografiska marknader
utanför Europa.

Affärsområdeschef för New Markets är Patrik Söderstjerna.
Nuvarande Affärsområde Consumer som agerar mot konsumentmarknaden
primärt i Europa, kvarstår som tidigare.

Affärsområde Materials and Services omfattar all försäljning som inte
faller in under de övriga affärsområdena. Till största delen kommer
affärsområdet att innehålla externförsäljning av tissue där Duni
sedan tidigare beslutat att avveckla hygienförsäljningen under första
kvartalet 2015. Hygienförsäljningen utgjorde cirka 90% av Materials
and Services 2013.

Som konsekvens av den ändrade segmentsindelningen kommer den
finansiella rapporteringen påverkas då intäkter och kostnader, samt
tillgångar och skulder från och med 2014 fördelas på de nya
segmenten. Dunis konsoliderades siffror är dock helt oförändrade. Den
finansiella informationen för 2013 kommer att räknas om och redovisas
i samband med delårsrapport för kvartal 1.

Dunis nya organisation utgörs från den 1 januari 2014 av följande fem
affärsområden:

· Table Top - marknad: Traditionella restauranger, primärt i
Europa.

· Meal Service - marknad: Fast food, caféer, take-away, primärt i
Europa.

· New Markets - marknad: Nya marknader utanför Europa.
· Connsumer - marknad: Konsumentmarknaden, primärt i Europa.
· Materials and Services - som i huvudsak är produktion av det
mjukpapper som Duni använder för egen förädling samt tillverkning av
hygienprodukter som är under avveckling.

[image]

De nya segmentens andel av nettoförsäljningen 2013

För ytterligare information kontakta:
Thomas Gustafsson, VD och koncernchef, 040-10 62 00
Mats Lindroth, CFO, 040-10 62 00
Tina Andersson, Marknads- och kommunikationsdirektör, 0734-19 62 24

Duni är en ledande leverantör av attraktiva och funktionella produkter
för dukning och take-away. Varumärket Duni marknadsförs på över 40
marknader och är marknadsledande i centrala och norra Europa. Duni
har cirka 1 900 anställda fördelat på 18 länder, huvudkontor i Malmö
och produktion i Sverige, Tyskland och Polen. Omsättningen för 2013
uppgick till 3,8 miljarder kronor. Duni är noterat på NASDAQ OMX
Stockholm.

Duni.se (http://www.duni.se/)
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/duni-ab/r/duni---ny-organisation-med-fokus-pa-...
http://mb.cision.com/Main/295/9555460/223226.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.