Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-10

EDGEWARE: BEDÖMER 2H BLIR SÄSONGSMÄSSIGT STARKARE ÄN 1H - VD

STOCKHOLM (Direkt) Edgeware, som är verksamt inom streaming av tv och video
över internet, bedömer att försäljningsnedgången under andra kvartalet är
tillfällig.

"Vi tror väldigt starkt på andra halvåret och vi är komfortabla med våra mål
på medellång sikt. Det som har hänt andra kvartalet är att extremt få av våra
stora kunder har lagt order. Det väntas inte vara bestående utan de kommer
att behöva beställa", säger Edgewares vd Joachim Roos till Nyhetsbyrån
Direkt.

Edgeware informerade på måndagsmorgonen om att försäljningen andra kvartalet
väntas sjunka till cirka 40 miljoner kronor (51,5) och att rörelseresultatet
preliminärt väntas bli -13 miljoner kronor (-1). Första kvartalet i år
omsatte Edgeware 68,7 miljoner kronor och hade ett positivt rörelseresultat
på 13 miljoner kronor.

Räknar du med att andra halvåret därmed blir starkare än det första halvåret?

"Ja det tror jag, så ser vårt säsongsmönster ut med ett fjärde kvartal som är
det starkaste på året", säger han.

För första halvåret gör Edgeware därmed ett nollresultat, enligt de
preliminära siffrorna.

Blir det plusresultat för helåret med de planer ni har?

"Jag vill inte uttala mig om helåret, men vi tror ju att andra halvan blir
bättre än första halvan. Det viktiga är att vi får upp volymen i affären",
säger Joachim Roos.

På medellång sikt har Edgeware som mål att visa en tillväxt på 20 procent och
en ebit-marginal på 15 procent. Marginalmålet är emellertid inget som bolaget
har möjlighet att nå under 2017.

"Marginalmålet når vi inte i år och det har vi inte haft för avsikt att göra
heller. Vi håller på att investera i tillväxt nu och målen ska nås på
medellång sikt", säger Joachim Roos och förklarar att det innebär 2-3 års
sikt.

Förutom den ojämna orderläggningen hos Edgewares storkunder och det svaga
säsongsmönstret andra kvartalet påpekar bolaget också att avsaknaden av
större evenemang, som OS eller fotbolls-VM, gör att kunderna inte skyndar på
med sina investeringar.

"Vi ser inte att vi förlorar affärer utan bara att affärer skiftas mellan
kvartalen. Det ligger ingen annan dramatik i det här än den vi har pratat om;
färre stororder från existerande stora kunder", säger Joachim Roos.

Edgeware, som börsnoterades i december 2016, hade vid 12-tiden fallit med
drygt 20 procent. Hittills i år har dock aktien rusat med 40 procent.
---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.