Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-18

Effektivisering under turbulens: ”Stora förändringar”

wysiwyg_image

Rickard Gustafson har haft händelserika år under sin tid på vd-posten i SAS.

Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 1 2019.

SAS vd Rickard Gustafson om: En omstöpt affärsmodell, förändrad attityd, sparprogram, nya sätt att flyga och vikten av att resa hållbart.

SAS vd Rickard Gustafson är på besök i Bromma gymnasiums aula för att delta i Aktiespararna Bromma/Mälaröarnas lokalavdelningsträff. Det är dagen före SAS ska sätta punkt för det brutna räkenskapsåret 2017–2018 och luften i huvudstaden är kylig.

– Vi har en ansträngd och svår konkurrenssituation. Vi har behövt gå igenom en stor förändring rent operationellt och fått arbeta mycket med vår affärsmodell, säger han.

Rickard Gustafson kan, vid just detta tillfälle, så klart inte berätta närmare om siffrorna som finns i rapporten. När siffrorna rullar in dagen efter bekräftas det att SAS nått målet om ett rörelseresultat på över 2 miljarder kronor.

– Ett med SAS-mått mätt anständigt resultat och ett av de bättre resultaten i bolagets historia, hintar Rickard Gustafson.

Annat ljud i skällan var det under hans första tid på posten. I november 2012 var SAS en hårsmån från att försvinna helt.

– Hade vi inte fått avtalen på plats skulle SAS ha gått i konkurs och 15 000 anställda hade blivit av med sina jobb. Det hade varit den enskilt största konkursen i Skandinaviens historia, sa bolagets dåvarande ordförande Jacob Wallenberg till TT och berättade att det fanns en konkursadvokat ständigt närvarande under de sista dagarna utifall att papperna skulle behövt skickas in.

Rikard Gustafsson lyfter fram arbetsmoralen hos medarbetarna som drabbats av både uppsägningar och lönesänkningar genom årens lopp.

– De har gjort en heroisk insats och fått jobba intensivt under konstant press. Det har varit en smärtsam omställning. Vi har skapat ett kunderbjudande som har förbättrats allt eftersom och inte bara sparat till lönsamheten.

Jacob Pedersen, analyschef på Sydbank i Danmark som bevakat SAS i omkring 13 år, ger Rickard Gustafson beröm för sitt genomförda arbete.

– Han har verkligen gjort det bra. De förlorade en massa pengar under de första åtta–nio åren som jag bevakade bolaget, men nu har de ju gjort vinst flera år i rad. Det ska mycket till för att SAS inte ska tjäna pengar 2019, säger han.

SAS-aktien har, precis som bolaget, studsat upp och ned de senaste åren. Sedan noteringen 1989 är kursen dock en riktig besvikelse med en negativ utveckling på runt 90 procent.

Så har SAS ändrat sig

Rickard Gustafson poängterar att SAS har valt ett annat upplägg gällande hur dess flygtid är fördelad för att inte endast ses som ett bolag med fokus på affärsresenärer.

Förr i tiden stod bolagets maskiner helt stilla under sommarhalvåret.

– Från 1946 till 2012, när vi stirrade konkursen i vitögat, tjänade SAS aldrig pengar på sommarhalvåret. Då passade man på att ha semester i stället. Men kostnaderna fanns eftersom flygplansleasarna ska ha betalt även om maskinerna står på marken.

Nu, 6,5 år senare, är sommarperioden så pass viktig för SAS att den avgör om kalkylen går ihop när ett år väl ska summeras.

– Fritidsresandet växer ganska kraftigt medan affärsresandet är mer konstant. Det finns många som reser mycket i jobbet i dag, men de reser ju även privat på inte minst somrarna. Om vi inte kan erbjuda dem att resa då kommer deras lojalitet till SAS att utarmas. På sikt kommer de att lämna oss.

Rickard Gustafsson vill bygga ett SAS som står på fler trygga ben som gör att hjulen kan rulla framåt.

– Det vi behöver göra är att skala ned på vintern och skala upp på sommaren. Vi måste ha en flexibilitet.

Personer som reser frekvent inom och till/från Skandinavien, en person passar in i kategorin om denne gör fem resor tur och retur per år, utgör SAS främsta målgrupp. Individerna uppgår till cirka 2,5 miljoner och köper 70 procent av flygbiljetterna, enligt Rickard Gustafson.

Jacob Pedersen menar att passagerarstatistiken på sistone indikerar att SAS gör rätt saker.

– Ökningarna ger ett tecken på att de är på rätt väg.

Rickard Gustafson betonar flera gånger om att konkurrensen är hård. Jacob Pedersen säger inte emot alls.

– Den är en tuff kamp om kapaciteten i Norden. Norwegian har, trots att de har det tufft finansiellt, expanderat mycket och det finns flera andra aktörer. Men det är heller ingen nyhet för SAS. Så här har det alltid sett ut i Norden.

wysiwyg_image

SAS befinner sig mitt i en process där flera miljarder ska sparas.

Sparande ska ge bättre tider

2017 presenterades ett stort sparprogram av SAS. Kostnaderna ska kapas ordentligt och ambitionen är att 3 miljarder kronor ska sparas fram till 2020. Största besparingarna sker på personalsidan där SAS bland annat vill ersätta äldre, dyrare piloter med yngre, billigare förmågor.

– De har tagit stora kostnader redan. Klart att jag inte hade haft något emot om de redan vore klara, men det går heller inte att göra hur mycket som helst på kort tid, betonar Jacob Pedersen.

Rickard Gustafson understryker att SAS, som kritiserades hårt efter att ha haft rekordmånga försenade och inställda avgångar i somras, även kommer att dra nytta av nya flygplan och en mer enhetlig flygplansflotta i jakten på att bli ett bolag med stabil lönsamhet.

– Vi har köpt in de senaste flygplanen och installerar höghastighetswifi. Du ska kunna arbeta och se på strömmade filmer i HD-kvalitet genom en fin bandbredd. Det blir mer som att vara på marken när du är uppe i luften.

2023 ska samtliga plan som SAS flyger i Norden och Europa i egen regi bestå av Airbus 320neo-maskiner. Omkring 30 av totalt 80 plan har redan levererats.

– En liten nätt investering på sådär 3 miljarder dollar, säger Rickard Gustafson.

Airbus A320neo är betydligt mer bränsleeffektiva, omkring 15–18 procent, än de plan som används mest frekvent i dag.

– Vi måste ta hållbarhetsfrågan på allvar. Det är en avgörande och central del. Vi kommer inte kunna flyga som vi gör nu för all framtid.

Flyg står för cirka 2–3 procent av de totala Co2-utsläppen. Men det betyder inte att det går att slå sig till ro på något sätt, menar Rickard Gustafson.

– Det är fel att fokusera på de som benämns som större syndare. Vi skulle inte kunna ha ledande bolag med huvudkontor i Skandinavien om det inte fanns tillgång till rätt infrastruktur.

Han betonar att det ännu inte går att flyga utan en förbränningsmotor.

– Om 15–20 år kan någon smart individ mycket väl ha kommit fram till hur man sätter dit en annan motor som fungerar. Det är däremot inget som vi kan gå och vänta på. Lösningen stavas biobaserat jetbränsle.

Rickard Gustafson understryker att det produceras för lite av biobaserat jetbränsle i nuläget. Preem har aviserat att de planerar att öppna en fabrik där produkten ska tillverkas på Västkusten 2022.

– Vårt mål är att vi ska minska våra Co2-utsläpp med 25 procent 2030. Vi ska flytta fram positionerna och ta ett större ansvar.

En enhetligare flygplansflotta kommer att göra SAS mindre spretigt, anser Rickard Gustafson.

– Det är ineffektivt och kostar mycket pengar att hantera många olika typer av flygplan. Det krävs många olika former av underhåll och träningar för piloter. Nu renodlar vi och kommer att få en mycket effektivare modell.

På interkontinentala flygningar, som bär av till andra världsdelar än Europa, kommer SAS att åka med flygplanstyperna Airbus 330 och Airbus 350.

För inrikesflygningar kommer en mindre maskin att användas.

– Vi har valt att lägga ut detta, men kommer att måla planen i våra färger och sälja biljetter själva. Man ska inte behöva bo i Stockholm eller Köpenhamn för att kunna resa med oss.

Omtalad förflyttning

En del av verksamheten har även flyttats utomlands och format omtalade basen SAS Ireland som utgår från London och Malaga. Satsningen har blivit omtalad och för Rickard Gustafson har det blivit vardag att hantera kritiken.

– Det är en liten del av verksamheten och ger oss möjlighet att ha ett vapen och kunna försvara oss på vissa destinationer.

SAS, som flyger till 123 destinationer världen över i egen regi, kan spara in på arbetsgivarkostnader, vilket är något som konkurrenterna ständigt gjort enligt Rickard Gustafson.

– Från Kastrup till London avgår det 27 avgångar varje dag. När ett av våra plan är i färd att lämna ska även Ryanairs och Norwegians plan göra det. Det är bara vi som har haft all personal i Skandinavien tidigare. Vi kan behålla London i stället för att ta bort den som destination genom SAS Ireland.

Flygbranschen genomgår en stor förändring. Flera bolag har köpts upp medan andra har gått i konkurs. Rickard Gustafson ser en konsolidering framför sig.

– Den (branschen) är alldeles för fragmenterad. Konsolideringen sker mest via utslagning och inte sammanslagning.

Jacob Pedersen ser dock ingen roll för SAS i processen.

– Det har funnits möjligheter att gå in och köpa en stor post i SAS (efter norska statens försäljning), men ingen har gjort det. Jag tror inte att det kommer att ske i närtid.

Rickard Gustafson vill inte specificera hur han ser på SAS medverkan i utvecklingen.

– Vi har fokus på det vi kan påverka, att ha en vass modell med bas i Skandinavien. Lyckas vi kommer bra saker att hända även med ägandet, säger han

wysiwyg_image

Rickard Gustafssons SAS hade omkring 30 miljoner passagerare som flög med bolagets plan 2018.

FAKTA

Det här är Rickard Gustafson

Född: 1964 i Stockholm.

Utbildning: Civilingenjör med inriktning mot industriell ekonomi vid Linköpings universitet.

Karriär: Flera ledande roller inom GE Capital Bank, 1996–2006. Vd och koncernchef för Codan/Tryg, 2006–2011. Vd för SAS 2011–i dag.

Det här är SAS

SAS, Scandinavian Airlines, är ett skandinaviskt flygkonsortium med sin bas i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Bolaget grundades 1946 och finns inom internationella flygalliansen ”Star Alliance”. Huvudkontoret finns vid Frösundavik i Solna utanför Stockholm.

Efter att den norska staten sålt sina aktier i SAS nyligen är det svenska och danska staten som utgör de största ägarna med 14,8 respektive 14,2 procent var av rösterna.

SAS, som har cirka 10 000 anställda och totalt 128 flygplan i sin flotta, hade 30 miljoner resenärer under 2018. SAS omsatte 44,7 miljarder kronor och hade ett rörelseresultat på 2,1 miljarder kronor under perioden november 2017–oktober 2018 i det brutna räkenskapsåret. Totalt avgick i snitt 800 flygplan per dag iklädda SAS blåvita skrud förra året.

SAS flyger till cirka 130 destinationer världen över och har, utöver baserna i huvudstäderna i Norden och norska Stavanger och Trondheim, även etablerat ett koncept som kallas för ”SAS Ireland”, ett dotterbolag, där besättningen flyger in från London och Malaga till Skandinavien. Det här görs för att kunna vara relevanta och kunna fortsätta erbjuda kunderna att resa till vissa destinationer, enligt Rickard Gustafson. Interkontinental trafik utgår från Stockholm, Arlanda, Gardermoen, Oslo, och Kastrup, Köpenhamn.

SAS noterades på Stockholmsbörsen i december 1989 och har, i alla fall för långsiktiga ägare, varit en riktig besvikelse. Aktien är ned cirka 89 procent sedan premiären, enligt Avanza.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.