Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-13

Electreon AB: Installation av världens första trådlösa elväg för lastbilar och bussar börjar idag

Visby, 191113

Smartroad Gotland påbörjar idag installationsarbetet för första
sektionen av världens första trådlösa elväg för lastbilar och bussar
på allmän väg. Elvägar möjliggör överföring av elektrisk energi från
vägen till fordonet under drift. Tekniken har stor potential att
minska klimatpåverkan från transportsektorn samt att öka
energieffektiviteten och samtidigt minska behovet av batterier.
Smartroad Gotland stöds och finansieras av Trafikverket och leds av
ElectReon AB, ett dotterbolag till Israeliska ElectReon Wireless.
Projektets mål är att visa att tekniken är redo för kommersialisering
och förse beslutsfattare med kunskapsunderlag inför en potentiell
storskalig implementering.

Trådlös elvägsteknik baseras på kopparspolar som installeras under
vägbanan. Dessa överför energi till en mottagare som kan monteras på
alla typer av elektriska fordon såsom lastbilar, bussar och
personbilar, vilket möjliggör laddning under färd och därmed minimal
batterianvändning.

Installationsarbetet är enkelt: ett 10 cm djupt schakt fräses i mitten
av vägbanan, vari kopparspolar ingjutna i gummi placeras, därefter
asfalteras vägen om. Under installationsarbetet på Gotland deltar
representanter från flera länder för att utvärdera processen inför
framtida projekt.

Smartroad Gotland påbörjar driften av den trådlösa elvägen i början av
2020, med en elektrisk dragbil med trailer. Innan sommaren kommer
vägen också att förse en elektrisk buss med laddning. Under det
treåriga projektet kommer systemets prestanda och användarupplevelse
att utvärderas tillsammans med RISE Research Institute of Sweden.

ElectReon har utvecklat en unik teknisk design med hög verkningsgrad,
lämplig för såväl dynamisk och statisk laddning. Systemet omfattar
också ett kommunikationssystem som i realtid säkerställer säkerhet,
tillträde och energimätning. Systemet är även förberett för att
stödja autonoma fordon. Således tillhandahåller tekniken ett smart
och kostnadseffektivt sätt att elektrifiera vägtransporter utan någon
visuell påverkan av vägmiljön, mekanisk kontakt eller omfattande
underhållsbehov.

"Dagens arbete utgör en viktig milstolpe, baserat på grundliga
förberedelser och ett målinriktat team. En förberedande
installationsövning genomfördes på ElectReons anläggning i Israel för
en månad sedan för att utbilda teamet inför den första installationen
på allmän väg. Jag är glad att allt löper enligt plan och att vi nu
är redo för svenskt klimat och svenska förutsättningar."

- Håkan Sundelin, Projektledare, Smartroad Gotland
"Vi är förväntansfulla över att äntligen få installera vår teknik i en
autentisk vägmiljö efter att ha visat att den fungerar perfekt i
testmiljö. Som en del av processen, så växlar vi nu också upp till
massproduktion av spolarna som en del i full kommersialisering av vår
teknik.

- Oren Ezer, CEO, ElectReon Wireless
"Så här långt har arbete gått enklare än väntat. Det är fantastiskt
att vara del av ett projekt som detta, det första i sitt slag. Vi är
måna om att lära och att använda all vår kunskap för att säkerställa
att inget går fel. Detta är ett viktigt projekt för Gotland, och vi
är glada att kunna vara med i omställningen från början."

- Dennis Silvén, COO, OSAB
"Vi tror att denna teknik har potential att bli standard för vägar i
framtiden, och vi vill bidra med våra kunskaper för att detta skall
kunna ske. NCC har erfarenhet från andra elvägslösningar som bidrar
till att göra anläggningen av Smartroad Gotland framgångsrik.
Tekniken visar redan imponerande resultat."

- Stefan Hörnfeldt, affärschef eRoad, NCC Infrastructure
Hur det fungerar
Systemet består av tre väsentliga delar; spolarna som överför energi
till en mottagare på fordonet, samt en kontrollenhet ansluten till
elnätet. Spolarna som är placerade 8 cm under vägbanan överför energi
till ett godkänt fordon när ett sådant befinner sig exakt över
spolarna. Energin överförs trådlöst från spolarna till mottagaren som
är monterad under fordonet. Systemet säkerställer att endast godkända
fordon aktiverar energiöverföringen, samt hur mycket som överförs för
att kunna fakturera rätt belopp till rätt kund. Samma infrastruktur
kan nyttjas av alla fordonstyper med olika energibehov eftersom
systemet är modulärt. Exempelvis använder en personbil endast en
mottagare medan en 40-tons lastbil kan använda fem mottagare.

Parter inom projektet Smartroad Gotland
Caverion, Dan transport, Eitech, Electreon AB, Flygbussarna, GEAB,
Gotland GPe Circuit AB, Gotlands Bilfrakt, Hutchinson, Matters Group,
Eksjö Maskin & Truck, Region Gotland, NCC, OSAB, RISE, Science Park
Gotland, Swedavia, Trafikverket, World Ecological Forum.

För mera information, besök hemsidan www.smartroadgotland.com

Kontaktuppgifter:
Web: www.smartroadgotland.com
Email: smartroadgotland@electreon.com
Mera pressbilder:
https://drive.google.com/open?id=1q4e7MShkZ6HUH1mHA-RmJy18KfNFixIU

Frågor rörande kommunikation:
Kommunikationschef: Niclas Ihrén, Matters Group, 070-49 11 499,
niclas.ihren@mattersgroup.se

Tekniska frågor:
Projektledare: Håkan Sundelin, Electreon AB, 0730-278 493,
hakan@electron.com

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/electreon-ab/r/installation-av-varldens-forst...
https://mb.cision.com/Main/18921/2959989/1140147.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.