Du är här

2017-08-31

Electrolux: Electrolux lanserar banbrytande robotdammsugare

Electrolux introducerar idag en robotdammsugare med nyskapande design
och banbrytande teknik som tar kvaliteten på autonom städning till en
helt ny nivå. Produkten, som visas upp i Stockholm och på
branschmässan IFA i Berlin, lanseras i år i Europa och Asien under
varumärkena Electrolux och AEG.

"Vi är extremt stolta över den här produkten, som vi tror slutligen
kommer att göra robotdammsugare till en relevant kategori för alla
konsumenter. Det är inte längre en pryl för teknikintresserade utan
en kraftfull dammsugare som kan städa din bostad när du inte är
hemma", säger Ola Nilsson, chef för affärsområdet Hemmiljö och
Småapparater. "Robotdammsugare borde ha en mycket stor
marknadspotential men utgör fortfarande en liten andel av de
dammsugare som säljs. Det tänker vi ändra på".

Electrolux nya robotdammsugare styrs genom en mobilapp som låter
användaren enkelt schemalägga tider för städning och se information
om städningens status. Genom den innovativa tekniken 3D Vision så
scannar och kartlägger dammsugaren rummet för att kunna navigera. Den
upptäcker och analyserar hinder i tre dimensioner - på och ovanför
golvet, samt längs med kanter - och bestämmer den bästa vägen för att
inte fastna någonstans. Kraftfull uppsugningsförmåga, triangelformen
och en utanpåliggande borste samverkar för att hjälpa dammsugaren att
göra rent även i hörn och på små områden. Testresultat visar att dess
städprestanda är enastående.

"Strategiskt är det här en central lansering för bolaget, i linje med
vår strategi att driva lönsam tillväxt genom att skapa
konsumentupplevelser i världsklass. Den utgör det första steget i att
skapa ett smart och anpassningsbart ekosystem med produkter för en
hälsosam hemmiljö", säger Nilsson.

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65
07.

Electrolux gör livet bättre och mer hållbart för miljontals människor
genom att ständigt utveckla nya sätt att skapa smakupplevelser, ta
hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi är ett ledande
globalt vitvaruföretag som sätter konsumenten i centrum i allt vi
gör. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG, Anova,
Frigidaire, Westinghouse och Zanussi, säljer vi mer än 60 miljoner
produkter till hushåll och professionella användare på fler än 150
marknader varje år. Under 2016 hade Electrolux en omsättning på 121
miljarder kronor och cirka 55 000 anställda. För mer information
besök www.electroluxgroup.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/electrolux/r/electrolux-lanserar-banbrytande-r...
http://mb.cision.com/Main/1853/2336674/716033.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.