Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-24

Electrolux: Electrolux VD och koncernchef Keith McLoughlin kommenterar resultatet för första kvartalet 2014

Fortsatt god tillväxt

Electrolux fortsatte att visa organisk försäljningstillväxt, totalt
4,5 procent för kvartalet. Efter en lång period med en vikande
marknad ökade efterfrågan på vitvaror i Europa under första kvartalet
2014. Resultatet för vår europeiska verksamhet återhämtade sig under
kvartalet, främst till följd av förbättrad produktmix och lägre
kostnader. Verksamheten i Nordamerika påverkades negativt av
besvärliga väderförhållanden i början av året. Den underliggande
utvecklingen var dock god och mars månad uppvisade en mycket stark
återhämtning.

Arbetet med att förbättra lönsamheten i Europa och att minska
kostnaderna börjar nu gradvis synas i resultatutvecklingen.
Rörelseresultatet för vår verksamhet i Europa, Mellanöstern och
Afrika (EMEA) förbättrades till strax över 140 miljoner kronor under
ett säsongsmässigt svagt kvartal. Marknaden har stabiliserats och
efterfrågan ökade på flera större marknader, som Tyskland, Frankrike
och Italien. Vi förväntar oss nu att efterfrågan i Europa växer med
1-3 procent under 2014. Vår sammantagna marknadsandel är fortsatt
stabil, samtidigt som produktmixen förbättras, främst som ett
resultat av en ökad försäljning av inbyggnadsprodukter för kök.
Kostnadsbesparingsprogrammet pågår och fortsätter enligt plan.

Trots att våra volymer i Nordamerika påverkades av det ovanligt svåra
vädret under januari och februari, kvarstår vår bedömning att
återhämtningen på marknaden fortsätter. Under mars återhämtade sig
volymerna också starkt. Efterfrågan på vitvaror i USA förväntas öka
med 4 procent under 2014. Därutöver förväntar vi oss att vår mix
fortsätter att förbättras genom ett starkt fokus på premiumsegmentet.

Den organiska försäljningstillväxten i Latinamerika var närmare 15
procent, främst tack vare prishöjningar och mixförbättringar, vilka
kompenserade för fortsatta negativa effekter av
valutakursförändringar. Resultatet påverkades dock av den ekonomiska
avmattningen i Brasilien. Vår fundamentala syn på utvecklingen i
regionen är fortsatt positiv, men det är svårt att förutspå
volymutvecklingen på kort sikt. Därutöver fortsätter valutakurserna
att svänga och inflationstakten ökar på de flesta marknader.

Vi fortsätter att investera i framtida tillväxt i
Asien/Stillahavsområdet. Den stora lanseringen av ett helt nytt
produkterbjudande i Kina fortsatte och kommer att pågå under resten
av året. Kvartalets resultat påverkades också av kostnader för
programmet för att effektivisera tillverkningen och konsolidera
kylskåpsproduktionen från Australien till Thailand. Den nya
kylskåpsfabriken i Rayong, som invigdes under 2013, kommer att spela
en viktig roll för att öka tillväxten på de asiatiska marknaderna.

Vi fortsätter att kompensera för negativa valutaeffekter genom högre
priser och förbättringar av produktmixen. Samtidigt pågår arbetet med
att minska kostnaderna och optimera den globala
tillverkningsstrukturen. Detta, tillsammans med vårt arbete för att
ytterligare öka takten i lanseringen av innovativa produkter på
marknaden, ger oss goda förutsättningar för lönsam tillväxt.

Stockholm den 25 april 2014

Keith McLoughlin

VD och koncernchef

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08 657 65
07.

Electrolux offentliggör denna information enligt lagen om
värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella
instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april
2014 klockan 08.00 (CET).

Electrolux är en av världens ledande tillverkare av hushållsmaskiner.
Utvecklingen bygger på konsumentinsikt och sker i nära samarbete med
professionella användare. Vi erbjuder innovativa lösningar för hem
och företag, med omsorgsfullt designade produkter såsom kylskåp,
diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar, luftkonditioneringar, dammsugare
och småapparater. Under välkända varumärken som Electrolux, AEG,
Zanussi, Frigidaire och Electrolux Grand Cuisine säljs fler än 50
miljoner produkter årligen till kunder i över 150 länder. Under 2013
hade Electrolux en omsättning på 109 miljarder kronor och cirka 61
000 anställda. För mer information besök http://group.electrolux.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/electrolux/r/electrolux-vd-och-koncernchef-kei...
http://mb.cision.com/Main/1853/9574255/236981.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.