Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-07-20

ELECTROLUX: GANSKA MÅNGA EXTREMA FAKTORER JUST NU - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Electrolux ser fortsatt hög efterfrågan de kommande kvartalen men komponentbrist och skenande råvarukostnader oroar och aktien föll efter tisdagens rapport. Vitvarubolagets vd Jonas Samuelsson tycker inte att bolagets budskap om framtiden ändrats så mycket från tidigare kvartal, men han förstår att budskapet väcker frågor.

"Nej jag är inte alls förvånad. Det är klart att det från ett externt perspektiv finns utmaningar att prognostisera var vi kommer att landa med så många ganska extrema faktorer som vi ser just nu", säger Jonas Samuelsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Rörelseresultatet i det andra kvartalet var en besvikelse och landade 7 procent under analytikernas estimat. Försäljningen var dock över förväntningarna och steg med närmare 40 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Från låga nivåer visserligen, men icke för ty ligger omsättningen nu 20 procent över det andra kvartalet 2019. Detta trots att bristen på elektronikkomponenter skapade vissa problem att få fram de varor som konsumenterna vill ha.

Bolaget har de senaste åren arbetat hårt, och lyckosamt, med att styra mot premiumprodukter med högre pris som varit en bidragande faktor i att hålla tappt mot råvaruinflation och valutaeffekter. Men mer avancerade produkter innehåller också mer avancerad elektronik och drabbas därför hårdare av den rådande bristen. Den självskapade efterfrågan på premiumprodukter har helt enkelt blivit svårare att möta.

"Så är det tyvärr och det är en negativ faktor i kvartalet men även framöver", konstaterar Jonas Samuelsson som räknar med att svårigheterna att få fram elektronik kommer att bestå under det andra halvåret.

Förutom att komponentbristen kan hämma omsättningen kan den alltså även påverka förmågan att möte det andra stora problemet – stigande råmaterialkostnader – med hjälp av produktmix.

I rapporten skruvades den förväntade negativa påverkan från vad bolaget kallar externa faktorer upp mer än vad vissa analytiker hade räknat med. Electrolux tecknar förvisso kontrakt på helår med råvaruleverantörer, men priset i kontrakten är kopplat till volym och när efterfrågan ökar som den nu gör blir kostnaden för alla sålda produkter över ursprungsprognosen också högre.

Motmedlet är att fortsätta höja priserna. Under årets två första kvartal har ett antal prishöjningar gjorts och enligt Jonas Samuelsson har råmaterialinflationen hittills kompenserats för med högre priser. Det är aldrig enkelt att höja priserna påpekade vd:n på presskonferensen, men sade samtidigt att det är enklare än normalt eftersom det finns en förståelse i handelsledet för behovet. Men att höja priset till återförsäljare är en sak, frågan är var konsumenternas smärtgräns går?

"Jag tror inte man kan tänka i termer av smärtgräns. Ser man till hushållsmaskiner som en andel av den totala hushållsbudgeten så är det en liten andel. Har man råd att köpa en diskmaskin så har man råd att köpa en som kostar 3 procent mer. Det finns ingen smärtgräns i den bemärkelsen", säger Jonas Samuelsson.

Är det något som du anser att ni kunde ha gjort annorlunda för att möta situationen?

"Det är klart, hade vi prognostiserat en försäljningsökning på 39 procent i det andra kvartalet redan i andra kvartalet förra året så hade vi förmodligen producerat mer, men det gjorde vi inte. Vi har gradvis ökat vår positiva syn på marknaden och försökt att följa med. Vi springer för att komma ikapp efterfrågan – det är inte roligt när vi inte kan ha produkter i lager som konsumenterna vill köpa".

Aktiemarknaden såg inte med blida ögon på rapporten och ledningens utsikter för de kommande kvartalen. Aktien föll till botten av OMXS30 och var strax efter klockan 13 ned omkring 9 procent.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.