Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-10-27

ELECTROLUX: MÅSTE KOMPENSERA MED PRIS, OCH DET GÖR VI - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Electrolux rapport följde ett vid det här laget i rapportperioden bekant tema – god efterfrågan parad med komponentbrist och kostnadsinflation. Vitvarubolagets vd Jonas Samuelsson börjar bli luttrad och tycker att bolaget förtjänar förtroende när det gäller att rida ut externa stormar.

"Vi har ett tydligt track-record från åtminstone fyra år. Det viktiga är vad vi gör med innovation, våra varumärken och vår transformation. Det fortsätter vi med och trots att vi har extremt hög kostnadsinflation så levererar vi ett kvartal som är det bästa på många år", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Jonas Samuelsson satte sig på vd-stolen i Electrolux 2016 och under de år som gått har "externa motvindar" varit ett genomgående tema. Valutaeffekter och handelstullar avlöstes av en global pandemi och nu skenande råvaruinflation, fraktkostnader och komponentbrist. För Jonas Samuelsson har det i princip inneburit fyra år av prishöjningar för att kompensera.

Börjar du bli lite matt?

"Jag börjar bli lite matt på frågorna. Det är så här i vår bransch med mycket flöden och råmaterial och det är oundvikligt att det går upp och ner. Vårt budskap är att det som är externa faktorer måste vi bara kompensera för med pris främst. Det gör vi, och det har vi gjort nu de senaste fyra åren som vi har haft den här motvindssituationen vare sig det är tariffer, råmaterial eller valutor".

Inför det tredje kvartalet flaggade bolaget för att effekterna från externa faktorer skulle öka och så blev också fallet. Prishöjningar kompenserade för kostnadsökningar och valuta, men inte för tillfälliga kostnader så som expresslogistik som uppskattades till cirka 300 miljoner kronor.

Men trots ett produktionsbortfall på 10 procent i förhållande till efterfrågad volym landade omsättningen strax under föregående år, vilket var något över analytikernas förväntan. Marginalen klämdes ihop till dryga 5 procent jämfört med 10 procent samma kvartal året innan, men även detta var något som analytikerkåren hade räknat med.

"Det visar att vår transformation fungerar. Tre av våra affärsområden rapporterar ett resultat som ligger långt över våra mål på 6 procent", säger vd:n.

Den globala efterfrågan på vitvaror är skyhög och de problem som finns är demokratiskt fördelade mellan alla leverantörer, vilket ger en god position att höja priserna från även om det enligt Jonas Samuelsson "alltid är tuffa förhandlingar". En annan aspekt av ekvationen är förmågan att flytta försäljning till premiumprodukter med högre pris och bruttomarginaler. Det är något som bolaget varit framgångsrikt med historiskt men bristen på elektronikkomponenter gör det svårare eftersom mer avancerade produkter tarvar mer avancerad elektronik.

"Så är det och så kommer det att fortsätta vara. Nu hade vi positiv mix ändå i kvartalet men den hade kunnat vara betydligt starkare framförallt i Nordamerika, men även i Europa", säger Jonas Samuelsson.

För det kommande kvartalet skruvade bolaget upp förväntningarna på negativa externa effekter ytterligare och bedömer att resterande del av året kommer att vara än mer utmanande på komponent- och leveranssidan. Bolaget har aviserat ytterligare prishöjningar men det kommer att bli svårt att kompensera fullt ut.

"Den här situationen kommer att fortsätta och vi väljer att göra extraordinära åtgärder för att minimera produktionsbortfall och det handlar om flygfrakt av komponenter som vi inte brukar flygfrakta - det handlar om att köpa elektronikkomponenter på andrahandsmarknaden och då blir det höga extra kostnader. Det är ett val vi gör att lägga pengar på att få så lågt produktionsbortfall som möjligt med den efterfrågan som vi ser", säger Jonas Samuelsson.

Trots att rapporten i stort var i linje med förväntan tycktes marknaden vackla i förtroendet för att bolaget ska kunna fortsätta möta en tilltagande motvind och aktien inledde dagen med en nedgång på över 4 procent. Under rapportpresentationen steg dock aktien och var vid lunchtid upp kring 2 procent.

Vad tror du att det var du sa som fick investerarna att byta fot?

"Så här skulle jag se det: det finns ett antal investerare i vår aktie, god bless them, som egentligen bara är inne för att spekulera åt ena eller andra hållet vad gäller råvarukostnadsförändringar. Så är det och så har det alltid varit, vilket leder till ryckighet i aktien på våra rapportdagar. Sedan finns det en stor bas som är genuint intresserade av vad vi gör och hur vi levererar värde. Vi har faktiskt kompenserat för den här motvinden under kvartalet och vi är ganska tydliga med att vi kommer att fortsätta göra det. Det är väl dynamiken mellan de två synsätten på aktien skulle jag säga", resonerar Jonas Samuelsson.

Som för att understryka ryckigheten vände aktien åter ned på eftermiddagen för att sedan vända upp. Vid klockan 14.20 var aktien upp 0,2 procent.



Bild: Electrolux kursutveckling onsdag den 27 oktober




Författare Direkt-SE