Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-26

ELECTROLUX: PRISHÖJNINGAR OCH MIX BAKOM FÖRSÄLJNINGSÖKNING

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Electrolux försäljning ökade 1,6 procent i det
första kvartalet till följd av prishöjningar och förbättrad produktmix. Den
organiska tillväxten blev 1,9 procent under första kvartalet.

Det framgår av rapporten för det första kvartalet.

"Jag är särskilt nöjd med att de prishöjningar vi genomfört till fullo
kompenserat för den starka motvind vi mött i form av högre
råmaterialkostnader, handelstariffer och negativa valutaeffekter", skriver vd
Jonas Samuelsson i rapporten.

Han konstaterar vidare att på den amerikanska marknaden har "kostnadsbaserade
prishöjningar" fullt ut för motvinden från råvarukostnader, valuta och
tullar.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.