Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-26

ELECTROLUX: PRISHÖJNINGARNA HAR BÖRJAT PÅVERKA VOLYM - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konjunkturen är fortsatt stark i Nordamerika,
men prisökningarna har börjat ta ut sin rätt och fått efterfrågan på att
vika.

Det säger Electrolux vd Jonas Samuelsson till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen
efter att bolaget sänkt marknadsutsikterna för Nordamerika i samband med
rapporten för det första kvartalet.

Under årets första kvartal har leveranserna av de sex största
vitvarukategorierna i USA, AHAM 6, minskat med 7 procent jämfört med samma
period föregående år. I samband med kapitalmarknadsdagen i mars upprepade
bolaget utsikterna om att marknaden skulle utvecklas "stabilt till något
negativ", men nu sänks den alltså till "något negativt".

"Prishöjningar har en elasticitetseffekt på efterfrågan", säger Jonas
Samuelsson och fortsätter:

"Det är därför vi säger nu att marknaden är negativ och kommer förmodligen att
fortsätta att vara det för helåret. Det är till stor del baserad på
prishöjningarna som drivs av tullarna i Nordamerika", säger han samtidigt som
han fortfarande har en tro på att den amerikanska marknaden är på väg i rätt
riktning.

"Vi tror inte att den kommer att komma tillbaka helt i år men vi tror inte
heller att det blir någon stor tillbakagång. Den underliggande konjunkturen
är fortfarande väldigt stark i Nordamerika, men det är klart att de
effekterna som vi har diskuterat har en effekt på marknaden", säger han.

De prishöjningar som bolaget genomfört, dels i form av kostnadsbaserade
prisökningar och så kallade mixförbättringar, för att kompensera för
motvindar i form av råvara, valuta och tullar, lyftes även fram i rapporten
som en bidragande faktor till försäljningstillväxten på 1,6 procent i
kvartalet.

Samtidigt indikerade bolaget en något minskad negativ effekt i form av
motvindar för helåret 2019. Det kan möjligen innebära en potentiell uppsida
för lönsamheten beroende på hur de externa kostnaderna utvecklas framöver.

"Vi är absolut bättre rustade nu än vad vi har varit, framförallt på
produktsidan. Framförallt är vi glada över att vi får positiv mix trots att
vi höjer priserna. Kunderna betalar ett högre pris plus att de väljer en
bättre produkt och det är det viktiga", säger Jonas Samuelsson till Direkt.

---------------------------------------
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.