Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-07-20

Electrolux: Räknar med att visa tillväxt i Nordamerika under 2H - VD

(SIX) Vitvarukoncernen Electrolux aktie backar på börsen trots att
bolaget presterade en bättre lönsamhet än väntat i det andra
kvartalet. Investerarnas blickar riktades mot Nordamerika där
Electrolux visserligen kom in med en bättre rörelsemarginal än väntat,
men där tillväxten i kvartalet laggade mot marknaden.

"Vi har varit tydliga med att fokuset i Nordamerika är att
återställa vår lönsamhet. Vi har legat över 6 procent till för 1,5/2
år sen. Vårt fokus är nu mycket starkt på att komma tillbaka till den
lönsamhetsnivån. Det gjorde vi nu under andra kvartalet och det är
något vi är väldigt nöjda med", säger Electrolux vd Jonas Samuelson
till SIX News.

Samuelson tillägger att bolaget lyckades med detta, trots att det
varit en period med högre pristryck än det varigt tidigare.

"Det är inte massivt eller extremt oroande men det är högre
pristryck. Och det är klart att marknaden noterar det. Den positiva
effekten som vi såg i kvartalet var att vi såg en positiv
råvarupriseffekt. Om råmaterialpriserna ligger kvar på den nivån vi
ser nu kommer de effekterna att mattas av under andra halvan av året",
säger Samuelson och tillägger att marknadens reaktion på rapporten lär
förklaras av detta.

Han utlovar samtidigt att bolaget fortsätter att jobba hårt med
produktkostnader och effektivitet för att kompensera för den effekten.

Electrolux organiska tillväxt i Nordamerika under kvartalet var
-1,5 procent, vilket kan ställas mot marknaden som växte 3 procent.
Detta, förklarar Electrolux-vd:n, är främst en effekt av lägre
försäljning av produkter under återförsäljares egna varumärken.

"I våra egna varumärken hade vi tillväxt i kvartalet, något lägre
än marknaden, men positivt. Sen hade vi en ganska negativ utveckling i
försäljning till varumärken som vi inte själva äger. Det som vi kallar
private label. Det där går lite upp och ned. Det är inte vårt
huvudfokus, det är normalt sett cirka 20 procent av vår försäljning
och den andelen kommer med stor sannolikhet att minska framöver men
troligen inte i den takt som vi såg under det andra kvartal.

Electrolux upprepade sin marknadsprognos för Nordamerika och spår
därmed fortsatt att efterfrågan på vitvaror för helåret 2016 ökar med
4-5 procent. För Electrolux egen del ger man ingen specifik prognos
för Nordamerika i nästa kvartal "men vi räknar med tillväxt under det
andra halvåret totalt sett i Nordamerika", säger Samuelson.

Jonathan Axelsson, tel +46 8 586 163 89
mailto:jonathan.axelsson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.