Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-27

ELECTROLUX: SER "STOR POTENTIAL" FÖR ROBOTDAMMSUGARE 2018 -VD

STOCKHOLM (Direkt) Vitvarutillverkaren Electrolux hyser tillförsikt vad gäller
bolagets robotdammsugare, inom affärsområdet Hemmiljö och småapparater, inför
2018.

"Det är inte en massiv effekt under kvartalet på de totala volymerna i
Hemmiljö och småapparater. Däremot ser vi en stor potential under det
kommande året där vi har en mycket högre tillgång på produkter från
produktionssidan", säger Electrolux vd Jonas Samuelson till Nyhetsbyrån
Direkt.

"Det är tiotusentals under det kommande året", säger Jonas Samuelson när
Direkt upprepande gånger frågar om hur många enheter det kan röra sig om.

Under en pressträff i slutet på augusti i år visades den nya robotdammsugaren
upp. Försäljningen av robotdammsugaren befinner sig ännu så länge i en
upprampningsfas, men Jonas Samuelson verkar uppenbart nöjd med mottagandet på
marknaden efter säljstarten i september.

"Vi har sålt ut allt vi kan producera i år. Det är jättehög efterfrågan på de
produkterna", säger Jonas Samuelson.

Under pressträffen nämndes ett pris på robotdammsugaren mellan 899 och 999
euro, motsvarande omkring 8.700-9.700 kronor vid rådande valutakurs. I
samband med pressträffen, när kronan var starkare gentemot euron, talades om
priser på 8.500-9.500 kronor.

Som jämförelse kan nämnas att Electrolux dyraste traditionella dammsugare har
ett pris på cirka 3.000-4.000 kronor och att deras handhållna sladdlösa
dammsugare har ett pris på runt 1.500-2.500 kronor.

Affärsområdet Hemmiljö och småapparater, vars försäljning i det tredje
kvartalet stod för 6,5 procent av koncernens omsättning, har under de senaste
åren lidit av negativ tillväxt med sämre lönsamhet än koncernen som helhet.
Electrolux arbetar för närvarande med att försöka vända verksamheten.

Vändningen "går precis enligt plan. Det är två faktorer. Det ena är en ganska
dramatisk fokusering av vad vi jobbar med och vilka produktkategorier vi gör
innovationer inom och försöker växa. Det arbetet är i stort sett genomfört,
men vi har fortfarande en del vi jobbar med, men det mesta av det är gjort.
På kostnadssidan har vi dragit ned och fokuserat vår kostnadsstruktur
kraftigt under de senaste 18 månaderna och det har också gått enligt plan",
säger Jonas Samuelson och konstaterar att rörelsemarginalen för affärsområdet
i det tredje kvartalet förbättrats till 4,2 procent jämfört med 1,7 procent
för samma kvartal för ett år sedan.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.