Du är här

2017-08-30

ELECTROLUX: TROR DAMMSUGARNA ÄR STÄDADE TILL ÅRSSKIFTET - VD

STOCKHOLM (Direkt) Electrolux tror att utrensningsåtgärderna som görs för att
vända sitt krympande affärsområde för dammsugare och småapparater är klara
till årsskiftet: i slutet av detta år eller början av nästa år ska alla
kostnader för dessa åtgärder vara tagna.

Det sade vd Jonas Samuelson vid en pressträff på onsdagen, i samband med att
vitvarubolaget lanserade en robotdammsugare - en kategori man lämnade för
flera år sedan.

"Jag tror att vi är färdiga med upprensningen i slutet av året eller början av
nästa år", sade han, och nämnde att kostnaderna har blivit något högre än vad
man från början bedömde.

Affärsområdet Hemmiljö och småapparater stod för bara 6 procent av
omsättningen i andra kvartalet 2017 och har lidit av negativ organisk
tillväxt de senaste åren, med sämre lönsamhet än koncernen som helhet.

Ola Nilsson, chef för affärsområdet, sade att vändningen är på väg, men att
Electrolux än så länge inte tar marknadsandelar inom småapparater.

Han upprepade även ett tidigare budskap om att Electrolux för att nå dit man
vill inom dammsugar- och småapparatsegmentet ("Home Care and SDA", Small
Domestic Appliances) kan behöva förvärva något bolag, men lämnade ingen ny
information om vad som kan bli aktuellt att köpa eller när i tid det kan
komma att ske.

Både Jonas Samuelson och Ola Nilsson sade att Electrolux försöker närma sig
konsumenter och återförsäljare med emotionella snarare än tekniska argument
("välbefinnande" i stället för "wattstyrka"), och Jonas Samuelson talade om
att hushållsapparater framöver kanske kommer att köpas mer via
prenumerationer och abonnemang än ägas på vanligt sätt.

Det blir vidare allt viktigare att få bra omdömen av konsumenter som frågar
varandra på sociala medier efter råd om bra produkter, exempelvis dammsugare,
i så kallade Peer reviews. Det var främst på grund av hur duktiga
matlagningproduktbolaget Anova är på detta som det bolaget köptes i vintras,
sade Jonas Samuelson.

Den nya robotdammsugaren ska konkurrera bland annat med en ny sorts
navigation, som enligt vad Electrolux hävdar gör att den känner av hinder
bättre än konkurrenterna. Navigationen kan styras med hjälp av en app
utvecklad av Hiq. Vidare påstår bolaget att rengöringen enligt tester är
"bäst i klassen". Säljstart sker i september till ett pris på mellan 899 och
999 euro, motsvarande cirka 8.500 till 9.500 kronor.

Som jämförelse kan nämnas att Electrolux dyraste traditionella dammsugare har
ett pris på cirka 3.000-4.000 kronor och att deras handhållna sladdlösa
dammsugare har ett pris på runt 1.500-2.500 kronor.

Den globala marknaden för dammsugare är enligt Electrolux värd 70 miljarder
kronor per år, och Electrolux har cirka 10 procent av detta.
Robotdammsugarmarknaden motsvarar i dag ungefär 9 procent på utvalda
etablerade dammsugarmarknader mätt i värde, men volymandelen är 4 procent
eftersom robotdammsugarena är dyrare.

På en fråga om hur många robotdammsugare Electrolux hoppas sälja per år
svarade Jonas Samuelson "fler än 10.000".

Den totala volympotentialen för Electrolux nya robotdammsugare ska dock ändå
ses som begränsad med tanke på att det enligt Jonas Samuelsson rör sig om en
"flaggskeppsprodukt".
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.