Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-27

ELECTROLUX: UTMANINGAR KRING FRIGIDAIRE TEMPORÄRA I 3 KV- VD

STOCKHOLM (Direkt) Vitvarutillverkaren Electrolux hade i det tredje kvartalet
en resultatmässigt tuffare resa i Nordamerika. Electrolux låg 9 procent under
det förväntade rörelseresultatet än för i Europa där förväntningarna
överträffades med 8 procent.

"Vi hade en ganska tuff intäktsrad i Nordamerika som berodde dels på den
fortsatta utvecklingen vi har för private label-volymer i Nordamerika och
dels på grund av att vi hade en del utmaningar i vår stora produktlansering
av Frigidaire", säger Electrolux vd Jonas Samuelson till Nyhetsbyrån Direkt i
samband med rapporten för det tredje kvartalet 2017.

Utmaningarna kring Frigidaire väntas däremot vara övergående.

"Det är en temporär effekt som vi räknar med kommer att vända under det fjärde
kvartalet", säger Jonas Samuelsson och tillägger "det var den enskilt största
faktorn i nedgången i Nordamerika".

Electrolux har tre varumärkespositioner i Nordamerika, varumärket Electrolux,
Frigidaire och egna märkesvaror så kallade private labels där
detaljhandelsaktörer säljer Electrolux produkter under eget varumärke.

"När vi har gjort analysen på var vi har störst potential att växa lönsamt är
det inom vår varumärkesfamilj inom Frigidaire", säger Jonas Samuelson.

Förutom utmaningarna kring Frigidaire har prispress också påverkat Electrolux
verksamhet i Nordamerika. I takt med att priserna för råmaterial är på
uppgång blir det dock svårare för marknadens aktörer att pressa priserna
ytterligare då höjda råmaterialpriser har en motverkande effekt.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.