Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-10-18

Ellen fortsätter ha fokus på den tyska och skandinaviska marknaden

kandinaviska marknaden

Danderyd, 2016-10-18 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Ellens intäkter för det tredje kvartalet uppgick till 3 450 KSEK vilket är
något högre än föregående år. Den ackumulerade omsättning till och med sista
september uppgick till 13,2 MSEK vilket även den är något högre än föregående
år.

2016 har varit ett år då Ellen gjort betydande investeringar i att ta över den
tyska distributörsverksamheten, modernisera både den tyska och den svenska
webbshopen samt öka marknadsinvesteringarna på våra strategiska marknader i
Europa. Vi ser nu att våra offensiva åtgärder börjar ge resultat. Den
nedåtgående försäljningstrenden i Tyskland är bruten. Listningen av Ellens
produkter har ökat hos alltfler apotekskedjor i Sverige från Kronans
Droghandel, Lloyds apotek till Apotekets AB och diskussioner förs även med
ytterligare en apotekskedja.

På den tyska marknaden har vi under hösten arbetat aktivt med att utbilda och
informera apotekarna för att tillsammans med dem öka försäljningen genom de
tyska apoteken. Vi genomför just nu marknadsaktiviteter tillsammans med
apoteksgrossisten Gehe. Under kampanjens första två veckor har antalet order
ökat med 50 procent. Det är bra, men inköpens storlek från apoteken är
fortfarande små. Under sommaren har den tyska hemsidan optimerats och nu
arbetar vi aktivt med relationsmarknadsföring och säljdrivande aktiviteter på
webbshopen. Vi har kunnat se att vår försäljning genom webbshopen ökat men
försäljningen av Ellens produkter på dms webbshop har också ökat.

Under augusti lanserade Ellen en programserie om sex avsnitt i Sverige med
målsättningen att uppmana till att våga prata mer om underlivsproblem. Syftet
är att avdramatisera underlivsproblem eftersom det är något som i stort sett
alla kvinnor någon gång i livet drabbas av. Programserien ”Mellan benen med
Ellen” undersöker de vanligaste underlivsproblemen och vad de kan bero på.
Programledare är skådespelaren och komikern Ellen Bergström som intervjuar tre
olika experter; gynekologen Helena Kopp Kallner, näringsexperten Magnus
Nylander samt psykologen och stresscoachen Anna Bennich Karlstedt. Filmerna har
hittills över 350 000 visningar i sociala medier.

Våra distributörer BioTech i Ungern och S&D Pharma i Tjeckien, som Ellen har
stöttat med marknadsföringsbidrag under året, har båda visat en god
försäljningsökning. Dessvärre har vi en minskad försäljning hos några av våra
andra marknader, främst beroende på att de distributörerna gjort större inköp
inför planerade marknadsföringskampanjer som inte givit förväntat resultat. Det
har resulterat i att de byggt lite för stora lager vilket nu påverkar Ellens
försäljning negativt.

Marknaden för självdiagnostiserande tester ligger i tiden och ökar allt mer. I
början av oktober beslutade Ellens distributörer i Ungern och Island att
lansera Ellens självtest för kontroll av pH-värdet i vaginan, pH-Control®.
Ellen lanserar även pH-Control® i Sverige via webbutiken, www.ellen.se.

Att utöka distributionen av Ellens produkter till nya marknader pågår alltjämt.
Under september skrevs ett avtal med AryaPars Hoonam för distribution i Iran.
Med AryaPars Hoonams försorg har Ellens probiotiska tampong blivit registrerad.
Nu arbetar AryaPars Hoonam med förberedelserna för en marknadslansering.

”Vårt fokus under hösten har varit att skapa förutsättningar för en god
försäljningsutveckling i Tyskland. Vi har också arbetat intensivt med
marknadsstödjande åtgärder på den svenska marknaden som är vår hemmamarknad.
Det ska leda till öka efterfrågan och ökade förutsättningarna för en bredare
listning via apotek”, säger Carina Persson, VD hos Ellen AB.

För ytterligare information:

Carina Persson, VD på telefon 08-412 10 00 eller via epost cp@ellenab.com

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med
probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Unika produkter i Ellens
produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto
Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk
Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen
innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda
produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet
finns också ett självdiagnostiserande pH-test (pH-Control®), en intim foam och
en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia
som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av
distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank
är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Ellen AB är
skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr
596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 18 oktober 2016 kl. 08.30.

Författare SSE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.