Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-06

ELUX PRO: FÖRSÄLJNING I MARS SJÖNK CA 25% ORGANISKT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Electrolux Professional, Elux Pro, minskade sin
försäljning organiskt med cirka 25 procent i mars som en följd av
coronavirusets effekter.

Det skriver vd Alberto Zanata i delårsrapporten.

Totalt under det första kvartalet minskade försäljningen organiskt med 13,7
procent.

"Coronaviruset har redan i hög grad påverkat besöksnäringar som hotell,
restauranger och pubar, vilka representerar cirka 50 procent av vår
försäljning. Försäljning till institutioner liksom inom Tvätt har emellertid
hittills påverkats mindre tack vare installationer i myntstyrda och
institutionella tvätterier samt tvättstugor i flerfamiljshus", skriver
Alberto Zanata.

Elux Pro har genomfört flera åtgärder för att minska kostnaderna och tillämpa
striktare likviditetshantering.

"Vi har en stark balansräkning och tillgång till krediter som gör oss
motståndskraftiga och väl rustade att hantera en längre nedgångsperiod",
skriver Alberto Zanata.

Han uppger vidare att Elux Pros strategiska inriktning, som presenterades i
mars, fortfarande gäller. Kortsiktigt ligger dock fokus på att mildra den
kraftiga nedgången i efterfrågan.

"Eftersom omfattningen av pandemin inte kan förutses är det inte heller
möjligt att göra en prognos för den finansiella utvecklingen", skriver han.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.