Aktiespararna

Embracers kamp mot konkurrenten

Av Cristofer Andersson
11 oktober 20225 min lästid
Under våren 2020 kom spelsektorn att få näst intill allt scenljus riktat på sig. Många var det som dels upptäckte, dels återupptäckte den tillgänglighet och eskapism som spelvärlden erbjuder. Bolag såsom Embracer och Activision Blizzard kom att få se en explosionsartad utveckling. Med tiden har sektorn blivit ett föremål för konsolidering, då många ser den fortsatta tillväxt som föreligger. Vi tar en titt på amerikanska Microsoft, svenska Embracer samt franska Ubisoft.

De allra flesta känner till och har en relation till Microsoft, inte minst sedan coronautbrottet 2020 och med det födseln av Zoom- eller Teamsmöten. Teams är en SaaS-produkt (Software As A Service) från Microsoft och detsamma är deras Office365. Emellertid är detta inte deras enda utbud av tjänster och produkter, utan bolaget erbjuder bland annat även molnlagring samt spel, såväl för PC som Xbox.

Att bolaget tror på gamingsektorns tillväxt står att läsa i deras rapporter, men också genom att tolka deras ageranden – inte minst i och med kontantbudet om 68,7 miljarder dollar på Activision Blizzard som lades i januari 2022.

Activision Blizzard har en imponerande spelkatalog med kända IP:n (Intellectual Properties) såsom Call of Duty, Warcraft och Diablo. Hittills har dessa varumärken respektive dess speltitlar älskats av spelvärlden och därmed varit stora kassakor. Allt annat lika torde de fortsätta vara det givit att de förvaltas och förädlas på ett passande sätt. Det är alltså inte ologiskt att Microsoft vill stärka sin redan nu starka position på spelmarknaden.

Flera kritiska

Emellertid finns en risk att förvärvet inte blir av, då såväl nationer som konkurrenter – främst Sony – ser en risk att Microsoft kan komma att få en alltför stor position och därmed hämma den fria konkurrensen. Det japanska konglomeratet har vid ett flertal tillfällen uttryckt sitt missnöje med hur den möjliga affären kan skada marknaden och därmed utbud och kvalitet för spelarna.

Även nationers konkurrensverk är tveksamma. Bland annat ligger ärendet hos amerikanska Federal Trade Comission (FTC) och brittiska The Competition and Markets Authority (CMA), där sistnämnda skriver i sin just nu pågående undersökning att de är “…concerned that Microsoft’s anticipated purchase of Activision Blizzard could substantially lessen competition in gaming consoles, multi-game subscription services, and cloud gaming services (game streaming)”.

I samband med att budet lades började det genast skrivas och debatteras bland både journalister och branschexperter samt spelare. Ömsom lades det positiva, ömsom det negativa fram och än idag fortgår debatterna. Sony är det spelbolag som har varit mer aktiva och hårda i sina fördömanden av den eventuella affären och man kan förstå varför, för om Microsoft vill kan de bannlysa alla Activision Blizzards titlar på Sonys Playstation (detta efter att nuvarande kontrakt mellan Activison Blizzard och andra bolag löper ut). Skulle det inträffa är sannolikheten stor att färre konsumenter skulle köpa ett PS5, då deras favoritspel inte är spelbart på den konsolen.

Embracers kamp mot konkurrenten

Från ena sidan Atlanten till den andra. Embracer, med VD Lars Wingefors, fortsätter sin aggressiva expansion. I samband med släppet av den senaste rapporten kommunicerades att förvärvet av Crystal Dynamics, Eidos-Montréal och Square Enix Montréal slutförts. Inte nog med det kommunicerades även att bland annat Limited Run Games, Singtrix och Tuxedo Labs förvärvas och således införlivas i koncernen. Detta är bara några få av många exempel av alla de förvärv som Wingefors med kollegor genomfört de senaste åren.

Det svenska gamingbolaget märker hur övriga konkurrenter agerar och vill såklart inte hamna efter och därmed i en sämre position. Även om man är duktiga på att skapa bra och omtyckta spel samt förvärva har man inte samma muskler som sektorns gigant – kinesiska Tencent.

Den 7:e september meddelade franska Ubisoft att Tencent köpt in 49,9 % av Guillemot Brothers Limited, Ubisofts huvudägare som kontrolleras av bolagets tre grundarbröder. Som om detta inte vore nog kan Tencent nu även komma öka sin redan befintliga ägarandel i Ubisoft, från 4,5 % till 9,99 %.

Ubisoft må ha haft en mindre bra utveckling de senaste fem åren, men med rätt finansiella muskler samt ett stabilt ägande bedömer flera insatta att bolagets IP:n, såsom Assassins Creed och Just Dance, kan bli nya kassakor.

Det franska spelbolaget slåss med Embracer att vara Europas största spelbolag och som framkommer är kampen inget annat än viral. Högst sannolikt kommer den globala konsolideringen av spelbolag fortsätta och investerare samt intressenter bör räkna med snabba och tvära kast.

Dela med dig