En ny och revolutionerande metod för laddning av elbilar
Bakgrund
Det finns en global strävan att påskynda övergången till en elektrifierad mobilitet för att motverka klimatförändringarna, men den nuvarande infrastrukturen för elbilsladdning är ineffektiv, ohållbar och har bristande kundvänlighet. Detta var startskottet för Power Swap, som vill omdana sättet vi laddar elbilar på.
Hinder mot tillväxten
I dagsläget finns ett antal kvarvarande problem med elbilar som begränsar tillväxten; långa laddningstider, begränsad räckvidd och höga priser. Genom Power Swap elimineras alla hinder och elbilen blir överlägsen fossilbilen i alla perspektiv.
Laddning på under tre minuter
Vanligtvis tar det mellan 0,5 och 10 timmar att ladda en elbil, något som de flesta bilister upplever som mycket besvärande. Med hjälp av Power Swap - där elbilsföraren kör in på en drivmedelsstation och beställer batteribyte via mobiltelefonen, tar det mindre än tre minuter att genomföra ett byte av batterier, snabbare än att tanka en fossildriven bil.
Attraktivare elbilar
Ett vanligt argument mot att äga en elbil är den begränsade räckvidden. Med Power Swap går det snabbt och enkelt att förlänga räckvidden genom ett batteribyte, vilket medför smidigare och enklare resor.
Dagens elbilsbatterier är ofta stora och tunga och utgör oftast mer än 30 procent av elbilens totala kostnad. Med Power Swap kan mindre batterier användas vilket medför sänkta priser på elbilar.
Dagens lösning är ineffektiv
I dagsläget sker laddning av elbilar ofta i offentlig miljö vid laddstolpar. Denna lösning är tidskrävande, skadlig för batterierna och belastar elnätet negativt. Dessutom kan laddstolpar enbart betjäna ett fåtal bilar per dygn. Power Swap är snabb, skonsam för batterierna och genererar avsevärt lägre belastning på elnätet. Dessutom kan varje Power Swap-enhet betjäna mer än 100 bilar per dygn.
Emissionen
AutoEnergy genomför nu en emission för lanseringen av Power Swap, expandering av organisationen och för att förbereda en notering.
Nedan presenteras erbjudandet i sammandrag.
Teckningstid: 11 november till 15 december 2024
Teckningspost: 700 aktier (5 425 SEK) serie B
Teckningskurs: 7:75 SEK per aktie
Emissionsvolym: 2 000 000 aktier serie B
Emissionsbelopp: 15 500 000 SEK
Antalet aktier före emission: 18 750 950 aktier
Värdering (pre-money): 145 319 860 SEK