Du är här

2012-02-09

Eniro: Ambition slå IRM:s prognos mobil reklamtillväxt i år- VD

(SIX) Enligt sökföretaget Eniros vd Johan Lindgren har Eniro
en stark position på den växande marknaden för mobilannonsering.
Han menar att framtiden för Eniro inom den mobila verksamheten
är "superviktig".
"Vi menar att söket där man använder våra tjänster är som
mest relevant i det mobila fönstret, därför att på fasta
internet kan man frisurfa ganska mycket, men när man är på
mobilen är man mycket tydligare på väg mot någonting. Och för
annonsörerna är kopplingen mellan annonsering i mobilen och
avslut mycket högre än på nätet", säger Lindgren i en intervju
med Nyhetsbyrån SIX.
Lindgren uppger att bolagets vertikala appar gått väldigt bra
och att man tagit en bra position.
"I Norge och Sverige i fjol sålde vi för nästan 100 miljoner
i mobilreklam, och det är säkert i varje fall 40 procent av det
annonssegmentet", säger Lindgren.
Eniro siktar på att växa snabbare än IRM:s senaste bedömning
avseende mobila tjänster.
"IRM har en prognos på reklamtillväxt om 66 procent och vår
ambition är att slå det i år", säger han.
Under kvartalet har tre vertikala appar, Eniro Akut, Eniro på
Väg och Eniro i Stan lanserats i Sverige med ett stort antal
nedladdningar. En utrullning i övriga nordiska länder pågår.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.