Du är här

2012-10-25

Eniro: Förväntan intäkter för Mediaprodukter har varit högre

(SIX) Sökföretaget Eniros organiska utveckling per
intäktskategori under tredje kvartalet ökade med 1 procent för
Online/mobilt, -30 procent för Print, 18 procent för
Mediaprodukter och -17 procent för Voice. Det framgår av
bolagets delårsrapport.

Gällande Online/mobilt har Eniro under kvartalet haft en hög
aktivitet på den mobila produktsidan. Bolaget har lanserat en ny
utvecklad huvudapp. Mobilappen har emottagits väl med fler än 1
miljon nedladdningar sedan lanseringen den 23 september. Per
sista september sker 20 procent av de totala sökningarna hos
Eniro via den mobila kanalen.

För Print uppges intäkterna från försäljning av lokala
kataloger fortsätta att utvecklas bättre än regionala kataloger.
På samtliga marknader fortsätter arbetet med att införa det mer
användarvänliga och kostnadseffektiva pocketformatet.

Ett beslut har fattats om att ge ut fyra böcker från det
nyligen förvärvade De Gule Sider i Danmark. Införsäljningen av
böckerna inleddes under slutet av det andra kvartalet och
beräknas få en positiv effekt på intäkter och resultat under
innevarande år.

Och när det gäller Mediaprodukter uppges arbetet med att
förbättra och påskynda utväxlingen mellan genomförd
införsäljning av sökord till faktiska klick på sajten och därmed
omsatt intäkt börja ge resultat.

Andelen digitala mediaintäkter av totala intäkter ökar och
uppgår till 74 procent (65), exklusive Voice rullande 12
månader. Förväntan på intäktsområdet har dock varit högre,
vilket är en bidragande orsak till att bolaget inte når
tillväxtmålet 2012.

För Voice uppges det avtalade samarbetet med 118 100 är fullt
implementerat och utvecklas enligt plan. Affären bidrar till
lönsamheten.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.