Du är här

2012-02-09

Eniro: Polen var ett tuffare case än förutsett - VD

(SIX) Sökföretaget Eniros rörelseintäkter för Polen uppgick
till 98 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (190), vilket är
en organisk minskning med 44 procent som skett till följd av
minskad efterfrågan på tryckta kataloger.
Det framgår ur Eniros delårsrapport. Men bolagets vd Johan
Lindgren går djupare in på situationen i Polen och säger att det
som hänt i Polen, som man inte förutsåg, var att nedgången i
print blev mycket snabbare än vad man räknat med. Det har
bolaget också bekräftat tidigare.
"Även om vi hade stora framgångar med online i fjol, och
sålde väldigt bra, så räckte det inte för att kompensera
printfallet", säger Lindgren till Nyhetsbyrån SIX.
"Nu i början på 2012 säljer vi inverterat: vi säljer nästan
75 procent online och 25 procent print. Vi ser att Polen kommer
tillbaka till noll i topline under innevarande år, som planerna
ser ut", säger han och konstaterar att Eniro väl fick ta det där
stålbadet under föregående år.
"Polen är fortfarande den marknad vi har, efter förvärvet i
Danmark, som är konkurrensutsatt. Det finns ju ett liknande
bolag. Vi får bevaka situationen nu och se till att bolaget blir
bättre, mer användarvänligt, kundorienterat och med högre
innovationsgrad än vad vi haft för att vi ska lyckas. Polen var
ett tuffare case än vad jag förutsåg", säger han.
Den genomgång av försäljningsorganisationen samt de
aktiviteter som initierades under våren 2011 för att öka andelen
onlineintäkter har fortsatt ge effekt i det fjärde kvartalet.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.