Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-12-16

Eniro: Svenskarna köper helst sina julklappar i affärer i sin närhet

Internethandeln ökar för varje år men i en ny undersökning genomförd
av Epinion på uppdrag av Eniro så är det fortfarande 41 % som handlar
sina julklappar i sin närhet. Anledningen till att man väljer att
shoppa i sin närhet är en kombination av bekvämlighet och en vilja
att stödja sina lokala handlare.

Julhandeln via nätet kan i många fall framstå som ett enkelt sätt för
svenskarna att göra sina inköp men hela 89 % handlar i sina lokala
butiker just för att de är nära och 59 % säger sig göra det för att
stödja sina lokala handlare. Helst skulle 50 % vilja köpa sina
julklappar lokalt och 41 % gör det, vilket tyder på att ännu fler
egentligen vill stödja det lokala utbudet.

Svenskarna är generellt väldigt nöjda med sitt lokala butiksutbud,
hela 64 %, och det är inte en siffra som skiljer sig nämnvärt mellan
olika delar av landet. Exempelvis är 68 % i Övre Norrland nöjda med
sitt lokala butiksutbud. Minst nöjda är man i Norra Mellansverige med
53 %.

"Just julshoppingen är något som många planerar för och många jämför
olika priser. Där kan näthandel vara en smidig lösning men många
svenskar föredrar ändå att handla lokalt vilket är glädjande att se.
Det är positivt att så många är måna om att stödja sina lokala
handlare och därmed den lokala orten" säger Per Hedén, Head of
Commercial Development på Eniro.

Undersökningsresultat

Var köper du normalt sett dina
julklappar?
I närheten 41 %
Jag åker en längre väg för att hitta 32 %
rätt produkt
På nätet 20 %
Jag köper aldrig dessa produkter 7 %

Om undersökningen
Epinion på uppdrag av Eniro genomfört en befolkningsstudie av svenska
attityder till att köpa lokalt. Data samlas in på Epinions online
panel i Sverige. Det finns totalt färdig 1,994 intervjuer med
svenskar i åldern 18-75 år under perioden 1 november - 15 november
2016.Undersökningen omfattar svar från ett representativt urval av
den svenska befolkningen efter kön, ålder och region. Data viktas
efter kön, ålder och region, så studien anses vara representativ i
förhållande till det svenska folket.

Kristoffer Apollo, Head of Communication
Epost: kristoffer.apollo@eniro.com
Tel.: (+45) 27 90 31 02

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med
kvalitetssäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar
Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden.
Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster,
tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige
erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt
apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje månad har
Eniro Sveriges digitala tjänster (på webben och i mobilen) i
genomsnitt 7,5 miljoner unika besökare som gör 26 miljoner sökningar.
Eniro Group har omkring 1 700 anställda och verksamhet i Sverige,
Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq
Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Mer om
Eniro på enirogroup.com (http://www.enirogroup.com/).

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/eniro/r/svenskarna-koper-helst-sina-julklappar...
http://mb.cision.com/Main/908/2151390/604735.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.