Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-10-10

Essity: Essity och United Nations Foundation leder dialog om FN:s hållbarhetsmål

Idag öppnar hygien- och hälsobolaget Essity årsmötet av United Nations
Foundations dialog om FN:s globala hållbarhetsmål. Mötet äger rum vid
FN:s högkvarter i New York och samlar näringsliv, regeringar,
myndigheter, civilsamhälle och intresseorganisationer för att utbyta
erfarenheter och perspektiv kring hur målen ska uppnås.

Essitys produkter, kunskap och engagemang bidrar till ökad hygien- och
hälsostandard världen över. Förra året utbildade bolaget 2,5 miljoner
människor om handhygien, inkontinensvård, menstruation, pubertet och
föräldraskap. För tredje året i rad är Essity sammankallande partner
till UN Foundations globala dialog, ett samarbete som syftar till att
öka människors välbefinnande genom hygien och hälsa. Essity har även
bjudit in ett antal kunder för att skapa en gemensam förståelse för
hållbarhetsmålen och det ansvar vi kan ta tillsammans.

- Den globala dialogen är viktig för att utbyta erfarenheter och
identifiera ytterligare konkreta möjligheter att gå från ord till
handling. När FN lanserade sina 17 hållbarhetsmål för tre år sedan
etablerades ett tydligt ramverk för att möta världens utmaningar. För
Essity är sex av målen nära kopplade till vår verksamhet inom hygien
och hälsa, säger Magnus Groth, vd och koncernchef, Essity.

Dialogen sker bland annat genom ett antal seminarier, varav Essity
leder "The power of partnership to save lives from preventable
deaths: the business case for WASH (water, sanitation and hygiene)".

För ytterligare information, kontakta:

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 8 788 52 51,
per.lorentz@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar
människors välbefinnande genom våra produkter och lösningar. Namnet
Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och
necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell
sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning
sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och
Tork samt andra starka varumärken såsom Jobst, Leukoplast, Libero,
Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har
omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2017 var cirka 109
miljarder kronor (11,3 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i
Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer
information, besök www.essity.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/essity/r/essity-och-united-nations-foundation-...
http://mb.cision.com/Main/15798/2639319/923412.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.