Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-28

Essity: Essity sänker kostnaderna för ökad lönsamhet och konkurrenskraft

För att stärka bolagets långsiktiga kostnadseffektivitet introducerar
hygien- och hälsobolaget Essity idag ett koncernövergripande
besparingsprogram. Programmet beräknas ge årliga kostnadsbesparingar
om cirka 800 MSEK, med full effekt vid utgången av 2019.

Essity har under ett antal år redovisat försäljningstillväxt och ökad
lönsamhet. Under det första halvåret 2018 har bolagets marginal
påverkats negativt av betydligt högre råvarukostnader. De snabbt
stigande kostnaderna har i stor utsträckning uppvägts av ett aktivt
arbete med prishöjningar, produktmixförbättringar och
kostnadsbesparingar. Under det tredje kvartalet 2018 har den negativa
påverkan från externa marknadsfaktorer, som kraftigt stigande
kostnader för pappersmassa, oljebaserade råvaror och energi
accelererat ytterligare.

Besparingsprogrammet implementeras i alla delar av bolaget för att
minska kostnadsbasen inom kostnad för sålda varor samt försäljnings-
och administrationskostnader. Programmet kommer att inkludera
personalneddragningar, minskade kostnader för projekt, konsulter och
resor. Personalförändringar kommer att vara föremål för sedvanliga
förhandlingar. Det lanserade programmet är utöver det pågående
effektiviseringsarbetet i bolaget, exempelvis "Tissue Roadmap" och
"Cure or Kill".

"Kraftigt stigande råvarukostnader och högre energipriser påverkar
våra marginaler kortsiktigt. Vi genomför detta besparingsprogram för
att öka lönsamheten och stärka vår konkurrenskraft. Samtidigt
fortsätter vi investera i innovation och våra starka varumärken",
säger Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity.

Kostnadsbesparingar från programmet kommer att redovisas separat
utöver de besparingar som bolaget löpande redovisar.
Omstruktureringskostnader som följer av besparingsprogrammet kommer
att vara kopplade till personalminskningar och redogöras för under
fjärde kvartalet 2018.

Telefonkonferens och webbsändning:
En telefonkonferens på engelska för media, analytiker och investerare
kommer att hållas idag klockan 08:30 med Essitys vd och koncernchef,
Magnus Groth. Telefonkonferensen kommer även att webbsändas.

Länk till webbsändning: https://essity.videosync.fi/2018-09-28-pc
För att delta via telefon, ring: +1 631 510 74 95, +44 (0) 207 192 80
00 eller +46 (0) 8 506 921 80. Uppge "Essity" eller konferens id
9418369. Vänligen, ring in i god tid innan konferensen börjar.

Notera: Denna information är sådan information som Essity är skyldig
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg,
för offentliggörande den 28 september 2018 klockan 07:30.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 8 788 52 51

För ytterligare information, kontakta:

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 8 788 52 51,
per.lorentz@essity.com

Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, +46 8 788 51 30,
johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar
människors välbefinnande genom våra produkter och lösningar. Namnet
Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och
necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell
sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning
sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och
Tork samt andra starka varumärken såsom Jobst, Leukoplast, Libero,
Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har
omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2017 var cirka 109
miljarder kronor (11,3 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i
Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer
information, besök www.essity.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/essity/r/essity-sanker-kostnaderna-for-okad-lo...
http://mb.cision.com/Main/15798/2630102/917300.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.