Du är här

2018-07-19

ESSITY: HÖGA RÅVARUKOSTNADER BESTÅENDE - VD

STOCKHOLM (Direkt) Någon respit från de höga råvarupriserna, i synnerhet för
pappersmassa och oljebaserade produkter, som plågat hygienbolaget Essity en
längre tid väntar bolaget inte. Tvärtom väntas massakostnaderna öka i det
tredje kvartalet, både jämfört med det andra kvartalet och jämfört med det
tredje kvartalet i fjol. Även på lite längre sikt väntar höga priser.

"Vi räknar med bestående höga nivåer och kan inte se någon anledning till en
kraftig nedgång. Det är utifrån den bilden vi arbetar i dagsläget", säger vd
Magnus Groth till Nyhetsbyrån Direkt.

Traditionellt har aviserade prishöjningar lett till resultateffekter inom sex
till nio månader, men under den nuvarande exceptionellt långa och djupa
råvarucykeln har denna period ökat till närmare ett och ett halvt år.

"Marknaden blev lite tagen på sängen och det dröjde innan alla förstod att
priserna skulle fortsätta uppåt. Nu ser dock hela branschen samma behov",
säger Magnus Groth.

För Essity är den absoluta nivån emellertid inte den avgörande faktorn.
Däremot skapar stora svängningar problem.

"Ligger råvarupriserna någorlunda stilla, oavsett nivå, kan vi arbeta med
innovationer av varumärken och prishöjningar. Men vi vill helst inte att de
ska svänga för mycket", säger Essity-chefen.

Kostnadsökningarna är utmanande för hela branschen och strukturförändringar
kan stå för dörren. För Essity, som redan har en dominerande position inom
både inkontinensprodukter och mjukpapper för konsumenter, är några förvärv
dock knappast aktuella.

"Vid förvärv försvinner sällan kapacitet, det är bara ägaren som ändras.
Däremot har vi sett att vissa planerade nya projekt har lagts på is, vilken
är bra för den framtida utbuds/efterfrågebalansen", konstaterar Magnus Groth.

Belgiska Ontex är föremål för bud från private equity-firman PAI Partners.
Bolaget är verksamt inom både personliga hygienprodukter och
inkontinensskydd, och konkurrerar därmed med Essity på flera områden.

"För oss skulle en affär inte betyda någonting. De skulle ju fortsätta att
konkurrera med sitt sortiment", resonerar Magnus Groth.

Storförvärvet av tyska BSN Medical i slutet av 2016 har nu integrerats med
Essitys verksamhet och Magnus Groth är mycket nöjd med resultatet hittills.

"Det har utvecklats väldigt väl, både vad gäller tillväxt och marginal.
Tillväxten var 3,1 procent under kvartalet och marginalen var bättre än i
fjol. Det är väl i linje med vad vi räknade med och vi är mycket nöjda."

Förvärvet innebär att Essity gett sig in på medicintekniska produktkategorier
där bolaget tidigare inte var verksamt. Därmed erhålls order från helt nya
kunder.

"Vi har fått ett kontrakt från NASA på att tillhandahålla
kompressionsprodukter till deras 'Deep Space Mission' 2024. Det är ett kul
samarbete", säger Essitys vd.

---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.