Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-26

ESSITY: KOSTNADSBESPARANDE ÅTGÄRDER LYFTE 3 KV - VD

STOCKHOLM (Direkt) Hygienbolaget Essity mötte under det tredje kvartalet en
tuff motvind från ökade kostnader för insatsvaror som pappersmassa och
returpapper. Trots detta visade bolaget en positiv organisk
försäljningstillväxt och ett underliggande resultat som var något högre än
analytikerna i genomsnitt räknat med.

Förklaringen är till stor del framgångsrika kostnadsbesparande åtgärder,
enligt vd Magnus Groth.

"Vi hade ett mycket, mycket starkt bidrag från effektivitetsfrämjande
åtgärder. Vi betonar vikten av kostnadseffektivitet genom hela organisationen
för att kompensera för en svår omgivning", sade han vid torsdagsförmiddagens
resultatpresentation.

Utöver stigande insatsvarukostnader lyfte vd:n fram att
marknadsföringskostnaderna varit höga under kvartalet, till följd av inte
mindre än 13 produktlanseringar.

Integrationen av förvärvet BSN Medical har fått en god start.
Organisationsförändringar har genomförts och en gemensam strategi har
utvecklats. Under kvartalet ökade försäljningen organiskt med 1,7 procent och
ebita-marginalen landade på 19,2 procent.

Inom affärsområdet Professional Hygiene, där de högre insatsvarukostnaderna
satt spår, förhandlar bolaget med sina kunder om prishöjningar från och med
årsskiftet, sade Magnus Groth vidare.

"vi väntar oss att få igenom ett visst mått av höjningar", sade Essity-chefen.
---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.