Du är här

2018-03-08

EU: NEJ TILL HALVT BRITTISKT MEDLEMSKAP I TULLUNIONEN (OMS)

(omsändning: sändes för första gången på onsdagskvällen)

BRYSSEL (Direkt) EU27 uppfattar att Storbritannien eftersträvar att skapa
någon sorts lättversion av deltagande i EU:s inre marknad och tullunion.

Något sådant existerar inte och skulle inte fungera.

Det uppgav EU-källor på onsdagen.

Europeiska rådets ordförande Donald Tusk har därför i stället föreslagit att
relationen efter brexit ska baseras på ett ambitiösts frihandelsavtal.

Där ska rättigheter och skyldigheter för Storbritannien vara balanserade.

"Theresa Mays tal i fredags innehöll en del dunkla koncept, som ett omfattande
system för ömsesidigt erkännande och ett tullpartnerskap", sade en EU-källa.

Den brittiska premiärministerns tanke om ett tullpartnerskap skulle innebära
att Storbritannien har samma tullar och ursprungsregler mot omvärlden.

"Det skulle innebära någon sorts inre marknaden light och tullunionen light.
Något sådant existerar inte. Vi tror inte att det skulle fungera", sade
källan.

Donald Tusk skickade ett utkast till riktlinjer för förhandlingarna om den
framtida relationen till EU27-länderna. Riktlinjerna ska antas av
EU27-toppmötet den 23 mars.

Utkastet, som Nyhetsbyrån Direkt har tagit del av, föreslår ett
frihandelsavtal med tullfri och kvotfri handel för varor.

Men en vanlig missuppfattning i Storbritannien är att det innebär att inga
gränskontroller behövs i så fall.

EU-källor påpekade att kontrollen behövs ändå av tre skäl.

Varorna måste kontrolleras så att de verkligen är brittiska - enligt
överenskomna ursprungsregler - och inte vidareexporterade varor från tredje
land.

Vidare måste gränskontrollen se till att varorna uppfyller EU:s standarder.

Den tredje anledningen är kontroll så att moms och punktskatter ska kunna
betalas.

Ett frihandelsavtal kan inte innebära friktionsfri handel. Den stora
skillnaden är att Storbritannien har ett eget, självständigt regelsystem.
Inom den inre marknad och tullunionen finns ett gemensamt regelsystem.

När regelsystemen blir skilda vill EU försäkra sig om att Storbritannien inte
kommer att ägna sig åt dumping inom olika områden, som statsstöd, skatter,
arbetsrätt, miljölagstiftning.

Frihandelsavtalet måste därför ha "robusta garantier" för att förhindra
"orättvis konkurrens" från Storbritannien, lyder utkastet till riktlinjer.

Sådana garantier finns inte i andra frihandelsavtal, som det med Kanada.
EU27-sidan förklarar detta med att Storbritannien är ligger mycket närmare EU
och är en större ekonomi. Man har också noterat att tanken har förekommit i
den brittiska debatten att konkurrera med sänkta standarder.

När det gäller tjänstehandeln skulle Storbritannien behandlas som andra länder
utanför EU. Brittiska företag får rätt att tillhandahålla sina tjänster i
enlighet med värdlandets regler.

Utkastet hoppas att reglerna blir generösa för att flytta anställda mellan EU
och Storbritannien och att erkänna professionella kvalifikationer.

Finansiella tjänster nämns inte specifikt utan EU27 vill behandla dem som
vilken tjänstesektor som helst.

EU-källor noterade att Storbritannien inte längre eftersträvar
"passrättigheter" för finansiella tjänster. Brittiska finansinstitut skulle
alltså behöva söka tillstånd i vart och ett av alla EU-länder de vill verka
i.

Storbritannien vill fortsätta delta i EU-myndigheter för kemikalier, läkemedel
och flyg. EU27 har inte uteslutit sådana möjligheter, uppgav EU-källor.

Utkastet innehåller inte något avsnitt om en brittisk betalning till
EU-budgeten - ingen betalning för marknadstillträde. Detta är helt enkelt
inte vanligt i frihandelsavtal, sade EU-källor.

Om Storbritannien vill delta i enskilda EU-program, exempelvis om forskning
eller utbildning, får avgiften lösas inom programmen.

---------------------------------------
Bengt Ljung +32 22 30 74 56

http://twitter.com/Direktbryssel

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.