Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-11

FINANS: DEN SOM LYFTER LUREN DRIVER PRISET - COCHRANE

STOCKHOLM (Direkt) I alla finansiella transaktioner finns det som bekant minst
en köpare och en säljare, men forskning säger att kursen i samband med
transaktioner drivs av den som lyfter på luren och ringer upp den andra
parten. Om köparen ringer säljaren går priset upp, medan om säljaren ringer
köparen går priset ned.

Det sade ekonomen och den tidigare ekonomiprofessorn John Cochrane till
Nyhetsbyrån Direkt vid Skagen Fonders nyårskonferens i Stockholm.

John Cochrane har forskat om prisbildning och bland annat varit verksam vid
University of Chicago.

Vissa förklarar kursrörelser med värderingsförändringar medan andra betonar
flöden . Vad är din syn?

"Flöden kan bero på en värderingsförändring som leder till ett flöde som
driver priset. Flödet är ofta sättet på vilket en värderingsförändring
påverkar priset, så teorierna behöver inte stå i motsats till varandra",
svarar ekonomen.

Anta att man får ett " margin call " där banken kräver att man s älj er för
att minska sin skuldsättning, utan att man har ändrat sin u ppfattning om vad
aktien är värd - k an man då tala om en mer renodlad flödeseffekt där
värderingsförändring inte
är inblandad?

"Om man säljer för att man är tvungen att dumpa sitt innehav torde priset
först gå ned, men sedan återhämta sig. Om någon säljer när det kommer en
negativ nyhet brukar priset däremot gå ned och stanna nere. Det vi tenderar
att se på finansmarknaderna är det sistnämnda - jag tolkar det som att
prisförändringar ofta handlar om att nyheter påverkar marknaden", säger John
Cochrane.

Hur fort uppstår motkraften att någon tycker att det är värt att agera på
motsidan?

"Det finns en rad obelånade aktörer, såsom statliga oljefonder eller Warren
Buffet, som är ute och letar efter möjligheter som kan föra tillbaka priserna
dit de bör ligga. Om alla investerare på en marknad har ett gemensamt
'margin-call'-problem eller motsvarande så kan priserna på vissa marknader
vara låga i flera månader eftersom det tar tid att locka fram andra
investerare. Men om priset går ned på en likvid aktie så studsar den upp igen
på ett antal millisekunder. Eller säg två dagar, för alla sorters konstiga
saker händer på intradagsmarknaden. Höghastighetstrading verkar inte göra
marknaderna särskilt mycket mer effektiva".

Det finns bra köp- och säljmöjligheter då?

"För människor. En 'flashkrasch' i det amerikanska börsindexet S&P 500 hade
inte hänt om det varit människor som handlat. Visst, det kom en stor
säljorder och orderboken kollapsade, men människor hade insett att det inte
drevs av riktiga nyheter. Fast algoritmerna hade aldrig sett något liknande
så de köpte inte. Så när den här livstidens bästa köpmöjlighet dök upp stod
algoritmerna på sidlinjen", noterar John Cochrane.

"För en tid sedan sjönk Coca-Colas aktiekurs vid varje heltimmeslag och
studsade sedan tillbaka upp. Människor upptäckte mönstret, men algoritmerna
gjorde inte det. Det visade sig att någon som ville sälja Coca-Cola-aktier
hade programmerat en algoritm för att sälja lite varje timme."

Varför kunde inte en smart algoritm se det?

"De behöver träna. När de ser något nytt behöver de få träning på mönstret
medan en människa snabbt kan förstå det", säger John Cochrane.

Vid den så kallade "flash-kraschen" den 6 maj 2010 dök amerikanska aktiekurser
och index mycket snabbt för att sedan återhämta sig efter en stund.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.